bloggåret 2013

Såhär några dagar in på det nya året tänkte jag gå igenom vad min blogg handlade om under 2013. Det lär bli ett inlägg med så många länkar att det gör ont i ögonen. Håll till godo!

I januari höll jag farten uppe ganska bra med bloggandet och skrev hela 28 inlägg. Försökte mig på ett litet projekt som jag döpte till ”Share the happiness!”, där läsare fick delta med egna erfarenheter och situationer där en icke-heterosexuell läggning varit något positivt. Tre tappra läsare bidrog med sina erfarenheter och fler får gärna delta om det finns intresse. Skrev förutom det om så vitt skilda ämnen som pansexualitet, självskadebeteende och att män inte kan våldtas.

Under februari skrev jag ett av de mest lästa under året, och tillika en personlig favorit, med det kreativa namnet ”i shit, therefore i am”. Jag fortsatte också på temat sexuella övergrepp på män och skrev lite om missuppfattningen att könsneutralitet handlar om att göra könen till kopior av varandra.

I mars skrev jag mest om medborgarinitiativet Tahdon 2013 och en könsneutral äktenskapslag, samt tipsade om hur man knullar åt alla som kommit (och fortsätter att komma) hit med sökfrasen ”hur knullar man?”.

Under april skrev jag flera inlägg som rörde sexuella läggningar, bland annat om den kollektiva aids-skulden som läggs på bögarnas axlar. Dessutom ifrågasatte jag mina heterosexuella läsare. Provocerades också av Blondinbellas uttalanden och informerade om att det finns människor som inte passar in i tvåkönsmallen.

I maj ifrågasatte jag Folkpensionsanstaltens val av pronomen på svarskuverten (fick aldrig svar på mitt mejl) och lyckades knåpa ihop ett ganska långt inlägg om den dolda homofobin. Utöver det var min blogg ganska meningslös den här månaden, spelade mest bara GeoGuessr.

I juni njöt jag av sommaren, men hann svära över både p-piller och standardfrågan om vem som är kvinnan respektive mannen i ett samkönat förhållande. I slutet av juni hängde jag på sommarens färggrannaste fest Helsinki Pride.

I juli sprang jag på loppis och njöt av sommaren. Ett inlägg om förtryck i Guds namn och några rader om komma ut-processen fick jag åtminstone ur mig.

I augusti kom mitt bloggande igång lite igen och två av de mest lästa inläggen publicerades den här månaden. Det ena om mödomshinnan och det andra om varför Pride i Jakobstad är en bra idé. Min hjärna och skrivlust verkar ha samarbetat bra under augusti för då klämde jag också ur mig läsvärda inlägg om äktenskap och det provocerande i att två personer kysser varandra.

Under september skrev jag mer kvalitativt än kvantitativt, med inlägg om våldtäktsmannaprofilen, penetrationsnormens inverkan på sex mellan kvinnor och definitionen av begreppet cis (varav vilka de två förstnämnda hör till de fem mest lästa inläggen under året).

Oktober var en riktigt trög månad och det enda relativt läsvärda var ett inlägg där begreppet onormal diskuterades. Tänkte också spinna vidare på diskussionen, men inlägget fastnade i utkast-mappen.

I november försökte jag kommentera något på varje blogg jag klickade in mig på (vilket tyvärr gjorde att jag läste rekordlite bloggar den månaden). Däremot hyllade jag loppis och funderade på egoism.

Under årets sista månad fortsatte jag att springa på loppis (och hitta mer eller mindre absurda fynd) och ha bloggtorka. Men ett inlägg om problemen med en österbottnisk reklamannons blev det åtminstone.

Kan konstatera att mitt bloggande går lite mer på halvfart än jag skulle önska och att jag nästan slänger mer inlägg i utkast-mappen i väntan på bättre tider än ut i det offentliga. Har ändå lyckats skriva flera inlägg jag är riktigt nöjd med under året och hoppas att jag fortsätter med det under 2014. Och tack till alla er som läser och kommenterar, jag hoppas ni hänger med det här året också!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.