sexuella övergrepp på män

Sexuella övergrepp på män är betydligt mer stigmatiserat än sexuella övergrepp på kvinnor och många vägrar inse eller erkänna att ett sådant problem ens existerar. Att män inte alltid är förövare när det gäller sexualbrott, utan att män faktiskt också kan hamna offer för sådana (i de flesta fall är också förövaren en man, men mörkertalet för hur ofta förövaren är kvinna kan vara mycket stort).

Att sexuella övergrepp på män inte ses som ett existerande problem beror långt på rådande normer. Mannen ses som en väldigt sexuell varelse som är aktiv, dominerande och förstås alltid villig. Med ett sådan syn på mansrollen är det inte alls konstigt att det råder viss tvekan och skepsis till att män skulle kunna hamna offer för till exempel en våldtäkt. Män är inte offer, helt enkelt.

Verkligheten ser dock lite annorlunda ut. De flesta av oss vet att män inte alltid är kåta. Att deras sexlust varierar och att de inte alltid vill, fast deras partner är sugen. Att de ibland också säger nej. Ändå är det nästan omöjligt för många att kunna acceptera att det efter ”nej” är ett sexuellt övergrepp också fast den som säger nej är man. Att en man som mot sin vilja tvingats utföra eller delta i en sexuell handling har blivit utsatt för ett övergrepp.

Sexuella övergrepp är alltid, oberoende kön, mer eller mindre traumatiserande och alla som blir utsatta borde få den hjälp och det stöd de behöver för att kunna lägga händelsen bakom sig. Men för att kunna få hjälp och stöd krävs det att man vågar berätta att man utsatts för ett sexuellt övergrepp, och det är allt annat än enkelt i ett samhälle som stigmatiserar våldtäktsoffer och inte ens erkänner män som potentiella sådana.

5 reaktioner till “sexuella övergrepp på män

  1. Jag är en av de män som har blivit våldtagen, och säkerligen drabbad av Stockholmssyndromet på sista tiden.

    Jag blev av med oskulden av att det var en kvinna som gick loss på mig när jag låg och sov, jag var inte alls med på det. Jag var i chock och grät nästan efteråt och det tog väldigt lång tid att bearbeta traumat. Är nog kanske inte riktigt klar med den biten än..

    Men på sista tiden så har jag mött denna kvinna, och haft sex igen. Jag förstår inte det riktigt, jag är inte så mycket intresserad av sex. Förutom när hon erbjuder det, då kan jag inte hindra mig själv. Det är ett någorlunda destruktivt förhållande, men jag tror nästan att jag älskar henne. :-?

    1. jag är ledsen för din skull och hoppas att du klarar av att lägga våldtäkten bakom dig. jag är ingen expert inom det här området och har ingen utbildning inom psykologi, men det låter som att det kanske vore bra för dig att diskutera våldtäkten och ditt förhållande till kvinnan som begick den med någon som kan de här sakerna. oberoende vad du bestämmer dig för att göra önskar jag dig lycka till!

Kommentera

