vad en kan undvika att säga till någon med endometrios

Eftersom mars är den internationella endometriosmånaden kommer här några tips på kommentarer det kan vara bra att inte kläcka ur sig åt någon med endometrios (vissa av dem kan också passa många andra sjukdomar). Tipsen är (som alla annat i den här bloggen) baserade på min högst personliga åsikt och ska därför inte tas som att varenda kotte med endometrios garanterat håller med om allt.

”Jag brukar också ha mensvärk, så jag vet vad du går igenom.”

För det första är smärta högst individuell och det är alltså omöjligt att veta hur någon annans smärta känns, till och med om den är orsakad av precis samma sak som ens egen. För det andra finns det personer som har väldigt kraftiga menssmärtor utan att det beror på endometrios, precis som att det finns personer med endometrios som knappt har smärtor alls. Med det sagt är det ändå en viss skillnad på mensvärk och sjukdomen endometrios, och att jämföra dem rakt av är att förringa de, ibland helt grymma, smärtor och övriga problem personer med endometrios kan drabbas av.

”Men du ser ju frisk ut.”

Att höra att en ser frisk ut trots att det känns som att en går sönder på insidan kan visserligen vara uppmuntrande och trevligt att höra ibland. Om det sägs med undertonen ”du som ser så frisk ut kan nog inte vara så sjuk som du påstår” är det däremot oftast mindre trevligt att höra. Jag har blivit misstrodd många gånger inom sjukvården när jag berättat om mitt mående, helt enkelt för att jag inte sett ut att må så dåligt som jag påstått mig göra. Vi har en bild av hur en sjuk person ser ut – hen kanske har mörka ringar under ögonen, går krokigt eller haltande, är blek i ansiktet och ser allmänt trött ut – och någon som inte passar in i den bilden kan väl inte vara sjuk? Att en person ser pigg och frisk ut behöver inte betyda att hen är det, det syns inte nödvändigtvis på utsidan hur en mår på insidan. Det är också, för en som kan och vill, ganska snabbt fixat att med hjälp av lite smink trolla så att en plötsligt ser mycket piggare ut än en känner sig.

”Vad du ser sjuk ut.”

Det borde säga sig själv varför den här kommentaren är opassande. Det kan i vissa fall vara bekräftande och skönt att höra av andra att en inte ser så pigg och frisk ut, och att de därför tror på ens smärtor eller dåliga mående (som hos läkaren när en söker hjälp och endast blir trodd om en passar in i bilden av hur en sjuk person ser ut), men rent generellt tror jag det är få som vill höra att de ser sjuka ut. Det är inte direkt en uppmuntrande kommentar som gör en på gott humör. Det bästa är kanske att helt enkelt låta bli att kommentera huruvida någon ser frisk/sjuk/pigg/trött/whatever ut.

”Tänk positivt så mår du bättre.”

Jag är så otroligt allergisk mot den här kommentaren att jag knappt vet vad jag ska säga. Ja, det är sant att det mesta känns bättre om en tänker positivt, det kan också stämma att det går att påverka måendet genom att undvika negativa tankar och istället fokusera på att tänka positivt, och det är säkert även bra att bli påmind om de här sakerna med jämna mellanrum. Men att få höra att en borde tänka positivt när en mår hemskt dåligt hjälper knappast. Snarare kan det få en att må ännu sämre och känna skuldkänslor för att en inte tänker tillräckligt positivt.

2 kommentarer på “vad en kan undvika att säga till någon med endometrios

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.