#ekofasta

I dag börjar ekofastan, som är en fastekampanj med fokus på miljö, vilken ordnas av Evangelisk-lutherska kyrkan i samarbete med Kyrkostyrelsen, Finlands svenska Marthaförbund och Domkapitlet i Borgå stift. Temat för årets ekofasta, som pågår fram till den 20 april, är hållbar klädkonsumtion och eftersom detta är ett ämne som de senaste åren kommit att ligga mig väldigt nära om hjärtat tänkte jag hänga på. Fasta innebär att en frivilligt avstår från något (generellt mat) under en viss begränsad tid och under ekofastan kommer jag att avstå från att köpa just kläder, något som går bra ihop med mina aktiva försök att minska min klädkonsumtion.

Reglerna för köpstoppet är enkla: inköp av kläder, både nya och begagnade, är förbjudet. Jag har dock ett undantag och det är om jag råkar hitta en vinterjacka som uppfyller alla mina krav, något jag utan framgång sökt efter redan i ett och ett halvt års tid. Även om jag inte får köpa kläder är jag tillåten att byta till mig, ärva eller sy plagg (så länge jag inte köper tyget). That’s about it. Kanske du vill hänga på?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.