det bästa preventivmedlet

Två av de vanligaste p-pillren, Yasmin och Yaz, misstänkts ligga bakom 23 kanadensiska kvinnors plötsliga död de senaste sex åren. Att p-piller kan orsaka blodpropp är ingen nyhet för läkare, däremot är det en detalj de ofta undviker att nämna när de trycker recepten i händerna på en. De många biverkningarna man kan få på köpet när man börjar med p-piller är överhuvudtaget inget som läggs desto större vikt vid när pillren skrivs ut.

För ungefär åtta år sedan blev jag övertalad av min läkare att börja med Yasmin. Jag hade grymma menssmärtor och detta var huvudorsaken till att jag lät mig övertalas, p-pillren skulle nämligen göra mina mensperioder lättare. Det gjorde de inte. Däremot fick jag minskad sexlust, mer eller mindre konstant illamående och påfrestande humörsvängningar. Läkaren konstaterade att sorten troligen inte passade mig och skrev ut Mercilon istället. Illamåendet byttes ut mot sju månaders kronisk huvudvärk, samt migrän som återkom ännu flera år efter att jag tagit mitt sista piller. Inte nog med det stegrades mensvärken ytterligare när jag slutat med p-pillren.

Mina erfarenheter av p-piller suger med andra ord och skulle någon berättat hurudana biverkningar man faktiskt kan få skulle jag aldrig börjat med dem. Nu får som tur är inte alla en massa problem av sina p-piller, för vissa funkar de utmärkt, men sanningen är ändå att de som drabbas av negativa biverkningar är många och en stor del av dessa inte inser att det är p-pillren som spökar och att de faktiskt inte behöver stå ut med att må skit.

Att lättvindigt skriva ut p-piller utan att informera ordentligt om möjliga bieffekter är inte okej, inte ens fast man kan läsa om dem själv i bipacksedeln. Att överhuvudtaget se p-piller som det bästa alternativet för att undvika graviditeter vid heterosex går bort.  Det bästa preventivmedlet ska inte ta bort lusten att knulla eller ge svampinfektioner, illamående och huvudvärk. Det bästa preventivmedlet är inte ett där man spelar rysk roulette med risken för dödande blodpropp. Det bästa preventivmedlet är ett där man inte behöver kompromissa med sin hälsa för att kunna ligga säkert. 

5 reaktioner till “det bästa preventivmedlet

  1. ”…Det bästa preventivmedlet är ett där man inte behöver kompromissa med sin hälsa för att kunna ligga säkert. …”

    Ain’t no such thing.
    Inget preventivmedel skyddar 100% mot allt, alltså ligger man aldrig säkert.
    Som allting annat i livet är det en kalkylerad risk.

    1. nånej det har du ju helt rätt i att inget skydd är 100% säkert och egentligen är det väl lite missvisande att tala om sex med preventivmedel som ”säkert sex”.

  2. Så sant! Kommer aldrig mer stoppa ett sådant piller i min mun. Jag provade 3 sorter och fick det ena problemet efter det andra. I höstas dog en vän av lungpropp på grund av p-piller.

Kommentera

