hiv och aids

I en fråga-bögen-tråd på Flashback hittade jag den här frågan:

hiv

Att det inte är någon ovanlighet med folk som fortfarande tror att aids är ”de där bögarnas fel” är väl skäl nog att försöka ta kål på myten en gång för alla.

För det första kan man inte sprida aids. Aids är slutstadiet av en hiv- infektion och smittan man sprider är alltså hiv- viruset humant immunbristvirus. Obehandlad hiv bryter ner immunförsvaret och leder till olika följdsjukdomar som går under det gemensamma namnet aids.

För det andra, om det bara är bögarna som sprider hiv, hur kommer det sig att över 15 miljoner kvinnor beräknades vara smittade år 2007? När hiv/aids upptäcktes i början av 80- talet var de drabbade främst unga homo- och bisexuella män som ofta hade oskyddat analsex (men också sprutnarkomaner) och sedan dess har föreställningen om aids som bögpesten levt kvar trots att sjukdomen snabbt började spridas också bland heterosexuella. Idag är det dominerande spridningssättet av hiv runtom i världen heterosexuella samlag (i Finland och Sverige är samlag mellan män fortfarande i knapp majoritet) och omkring hälften av alla som bär på viruset är kvinnor.

Hiv- viruset sprids som sagt via oskyddade samlag, såväl anala som vaginala och orala (risken tenderar dock vara störst vid analsex). Förutom via sexuell kontakt kan smittan också överföras via blod och från mamma till barn vid födsel eller amning. Viruset smittar inte via kyssar eller normalt socialt umgänge, så det finns ingen orsak att vara rädd för eller undvika hiv- positiva.

Kan vi nu lyfta den kollektiva aids- skulden från bögarnas axlar och istället lägga energin på något viktigare, som att informera människor om sjukdomen, förbättra bromsmediciner, kanske hitta ett botemedel och ha safe sex?

6 reaktioner till “hiv och aids

  1. Jag tycker man borde skilja lite på de som smittats i utlandet och de som smittats här. Jag har för mej jag läst någonstans att de flesta som smittats med heterosexuella samlag har gjort det utomlands eller att de blivit smittade före de invandrat. Men är dock inte 100% säker, måste försöka hitta nån källa på det.
    Men du har helt rätt angående att ta bort stämpeln på homosexuella, för det största hiv-problemet finns ju i u-länderna och där är det väl nog inte de som bär den största skulden.

  2. Kom in på din blogg via en helt orelaterad googlesökning(tecknarmaterial > ritstift > hej!), men kunde inte låta bli att läsa lite och kommentera det här inlägget.
    Jag är en i praktiken straight tjej, född runt mitten av 80-talet och född och uppväxt i södra norrlands inland.
    Någon gång runt ’03-’04 var jag på väg in i ett nytt förhållande, och gick iväg till vårdcentralen för att testa mig. Väl där får jag höra att de bara testar för klamydia, för att ”allt annat ser vi, eller så skulle du ha känt av symtomen”……yeeeeeeah, tänkte jag, och valde den lättaste vägen att ifrågasätta.
    -Men, HIV, då?
    -Har du haft sex med en man som haft sexuella relationer med andra män?
    -Det är ju väldigt svårt för mig att svara på, det är normalt inte en fråga jag kräver svar på innan jag ligger med någon.
    Varpå kvinnan följer upp med en fråga som sedan dess kommit att bli lite av ett internskämt i min bekantskapskrets.
    -Men, har du haft sex med någon från Stockholm, då? HIV är inget vi har här.
    …..
    ………..
    ……………. Jag är inte helt säker på hur det var meningen att man skulle tolka den informationen, men det verkar ju onekligen som att det enda tipset hon hade för att som tjej skydda sig mot HIV var att undvika bisexuella stockholmare.
    Det var i alla fall det enda hon ansåg vara värt att nämna.

Kommentera

