uppdatera din kvinna till en bättre version!

Jag fick ett tips om en gymreklam som fanns med i söndagens (15.12-13) upplaga av Österbottens Tidning och känner att det här är något jag måste ta upp. Reklamen såg ut så här: 

gymreklam

Fritt översatt till ren svenska lyder texten ungefär så här: ”Karl! Skaffa dig en ny, gladare och fastare kvinna! Ge henne ett gåvokort till Actilife så blir hon som ny!”

Här har man alltså bakat ihop dialekt, ”humor” och unkna könsroller till en trevlig liten mix. Jag är säker på att många inte ser något problematiskt med den här reklamen. Jag är övertygad om att många skrattade när de såg den och faktiskt tycker att den är riktigt lyckad. Jag är också helt bombsäker på att så länge liknande budskap framförs och reproduceras kommer vi också låta en dålig kvinnosyn frodas.

Jag ser tre stora problem med den här reklamen.

För det första pratar den om kvinnan som mannens ägodel. Reklamtexten skulle kunna vara slogan för vilken ny bil som helst, bara adjektiven byttes ut. Annonsen pratar om kvinnor som någonting mannen har samma äganderätt över som vilket föremål som helst. De verkar ha glömt bort att en människa inte är ett föremål. En annan människa kan man inte äga, inte ens fast man är ett par.

Till näst kommer orsaken till varför mannen uppmanas ge ”sin” kvinna ett gåvokort till gymmet i julklapp. Det är inte för att hon nödvändigtvis skulle vilja ha eller behöva ett, utan, och det här är viktigt, för att han ska få sig en gladare och fastare kvinna. Här handlar det igen, som så ofta, om att det kvinnan gör ska hon göra för mannen. Hon ska träna för att behaga honom, inte för att hålla sig frisk och sund, inte för att hon trivs med det, utan för att han ska få en ny, gladare och fastare, kvinna. Vilket för oss över till punkt tre.

Med gåvokortet ska kvinnan alltså bli både gladare i humöret och fastare i, låt oss förmoda, kroppen. Att diktera villkor för hur en kvinna ska och inte ska se ut (eller vara) är mer regel än undantag, så också här. Reklamen antyder att kvinnokroppar ska vara fasta, det ska inte finnas för mycket fett och det fett som finns ska sitta på sin plats utan att röra på sig. Att gym- och fitnesskedjor medvetet förstärker och reproducerar ett visst skönhetsideal är knappast förvånande. Inte heller är det överraskande att det ideal de framhäver är väldigt svårt, om inte omöjligt, att uppnå för den stora majoriteten. Nu är ju inte gym- och fitnesskedjorna ensamma problemet, de är bara en del av något betydligt större. Reklamer, filmer och media överlag samarbetar för att upprätthålla en bild av idealkvinnan, en bild som gör att ätstörningar kryper ner i åldrarna, att en osund besatthet av träning breder ut sig och att kvinnor kan gå ett helt liv och hata sin kropp för att den ser ut som den gör och inte som den ”borde”.

Jag förstår att man med den här reklamen försökt skämta till det lite och förmodligen också helt medvetet valt att provocera. Men att humor och provokation ofta kan vara effektivt betyder inte att det alltid är en bra väg att gå.

8 reaktioner till “uppdatera din kvinna till en bättre version!

  1. Wow.. jag kan knappt fatta att det här har fått tryckas på riktigt!
    Men riktigt bra skrivet, jag håller med. Den får verkligen mig att kännas som ett objekt som ska formas efter någon annans vilja. Vidrigt.

  2. Reklamen är tacky och bondig, lite som när elfirmor kallar sig nånting-lektris.
    Vad jag undrar är om man skulle analysera det lika djupt och negativt om det var tvärtom. T.ex. ”Kvinna, sätt fart på din soffpotatis” är lika dåligt men jag skulle knappast reagera på texten om jag såg den på stan.

    1. motsvarande reklam på finska lär ha könen ombytta (har inte hittat den själv) och det känns precis lika osmakligt. det finns dock en skillnad: liknande bild av kvinnor visas upp mer eller mindre hela tiden och den är en del i mer omfattande strukturer, vilka upprätthåller en dålig kvinnosyn. åt andra hållet är problemet inte lika omfattande, dock inte sagt att det skulle vara mer okej.

      fast jaa.. jag tror nog att många som ser ett problem i den här inte skulle göra det om könen var ombytta.

Kommentera

