egoism

Såhär mitt i natten sitter jag och funderar på konsekvenser av den alltmer utbredda egoismen. Jag tänker på de där människorna som bara bryr sig så länge något berör dem eller de har något att vinna på att bry sig. De som skiter i förtryck och andra människors rättigheter, bara de själva har de rättigheter de anser sig behöva. De som inte ens lyfter ett finger fastän någon i deras bekantskapskrets utsätts för diskriminering eller liknande, så länge de själva slipper.

Hur blir det om fler och fler sällar sig till den skaran? Om den egoism som redan nu är ganska tydlig blir mycket starkare och mer och mer människor bara slutar att bry sig om saker de inte har något att vinna på. Vad händer då?

9 reaktioner till “egoism

  1. Jag sticker inte under stol med att jag är aggressivt egoistisk. Jag erkänner helt kallt att det som motiverar mig absolut bäst är egen vinning i en form eller annan (jag tror också, paradoxalt nog, att det är denna drivkraft som lagt grunden för begrepp som ”moral” och ”etik”, eftersom individen kan vinna på att arbeta för gruppen utan synbar egen vinning).

    Emellertid…
    Förra veckan såg jag en tiggare utanför Citymarket. Som regel ger jag aldrig tiggare pengar (moraliskt förkastligt?) eftersom jag inte vet vart pengarna går. Jag travade istället in på Cittari å köpte en kasse mat åt henne. Men min motivation var i huvudsak att kunna gå omkring och gotta mig över att jag hade gjort något och på något sätt ”fick tillåtelse” att känna mig som en bra människa, alltså av egoistiska anledningar. Då uppstår så klart ett dilemma som filosofer brottats med; är en handling moralisk om man inte enbart utför handlingen för att ”det är rätt”?
    Var min egen ”vinst” kostnaden för att en person/familj inte behövde gå hungriga den dagen?

    Jag såg även en annan tiggare den dagen. Jag gjorde inget. Jag kan inte ”rädda” alla.

  2. Och vilka fin-fina tankar man har på natten var min första tanken när jag läste ditt inlägg.

    ”Att bli älskad är stort bara att älska är större” sjunger Lisa Ekdahl. Så vackert, så sant, eller hur?

  3. Serpens Albus: Din egen vinst kan väl vara hur stor eller liten som helst, huvudsaken är att du hjälpte en annan. Ju fler som är nöjda = desto bättre. Du och tiggaren.

    Att du inte kan rädda fler tycker jag är ett lite dumt sätt att se på saken, förlåt, men det är bara att börja läsa på och sätta sig in i strukturerna som gör att folk över huvud taget måste sitta på gatan och tigga…. Och sen jobba emot de strukturerna. Att hjälpa handlar inte bara om att kasta pengar åt enskilda fattiga.

  4. ”…Att du inte kan rädda fler tycker jag är ett lite dumt sätt att se på saken…”

    Jag tror du missförstod mig.
    Det jag menade var att det är omöjligt för en enda person att hjälpa alla som är i någon form av nöd, oberoende av sättet man går tillväga. Det kommer alltid att finnas ännu en, alltid lite mer man kunde göra. Det är bara ett av livets faktum och det är då ingen idé med att gå omkring och må dåligt över det.

    Jag KUNDE sälja allt jag har och resa till Afrika och gräva brunnar eller nåt, men det tänker jag inte göra och det har jag inte det minsta dåligt samvete för.

  5. Hej igen. Jag tror du missförstod mig lite. Jag har aldrig påstått att det en dag kommer att vara lika bra för alla. Omöjligt, precis som du själv säger. När jag säger jobba mot strukturerna menar jag inte heller nödvändigtvis att ”resa till Afrika och gräva brunnar eller nåt”. Det finns en mer komplicerad bild av verkligheten än så.

Kommentera

