klädkonsumtionen år 2018

För att försöka minska min egen konsumtion och göra mer genomtänka klädinköp valde jag inför 2017 att sätta en årsbudget för mina klädinköp. Eftersom försöket blev rätt lyckat, med betydligt mer genomtänkta inköp (dock med en pytteliten överskridning av budgeten och tyvärr inte ett minskat antal inköp), valde jag att år 2018 fortsätta med en budget på samma summa och nu även försöka dra ner antalet plagg. Så hur gick det då den här gången?

Bättre, är svaret. Det första kvartalet av året konsumerade jag inte kläder överhuvudtaget och resten av året skulle jag våga påstå att det som kom in i garderoben var relativt genomtänkta plagg. Klädkonsumtionen under året var också förhållandevis hållbar; drygt en tredjedel av kläderna som kom in i garderoben har jag antingen ärvt, bytt till mig eller sytt själv, och resten (bortsett från underkläder) köptes begagnat. Antalet plagg som flyttade in sjönk från året innan och även budgetmässigt blev 2018 lyckat eftersom över en femtedel av budgeten ännu var orörd vid årets slut. Med tanke på att en del av min garderob behövt bytas ut till en annan storlek är jag därför mycket nöjd med hur jag lyckades prioritera och hushålla med budgeten. Något jag också är nöjd med från 2018 är att jag mer aktivt än tidigare försökt låna, istället för att köpa, plagg jag behövt vid ett enstaka tillfälle och som vid ett eventuellt inköp därför med väldigt hög sannolikhet skulle bli garderobsvärmare. Summa summarum blev 2018 ur klädbudgetsperspektiv ett lyckat år och jag siktar på att låta 2019 följa i dess fotspår.

En kommentar på “klädkonsumtionen år 2018

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.