i shit, therefore i am

På bloggen Skulden är inte min råkade jag på ett inlägg rörande den där allmänna klyschan att fina flickor inte skiter och att många är rädda för att någon ska höra vad de faktiskt håller på med på toaletten.

Jag känner igen det där fenomenet från alla de offentliga platser som har toaletter på rad, endast åtskilda av en tunn båsvägg. Att låta vattenkranen rinna kamouflerande medan man uträttar sina behov verkar vara mer regel än undantag, för ve och fasa om någon skulle höra en fis eller ett plopp. Helst ska omgivningen tro att man bara går in på toaletten för  några minuters meditation innan man återgår till sina sysslor.

Men vet ni vad, alla vet att ni inte går in på toaletten för att meditera. Alla med någorlunda IQ inser att kvinnor inte är några övernaturliga varelser som aldrig behöver tömma tarmen (dessutom fattar de flesta nog också att tillhörande ljudeffekter när man går på toa är något helt normalt). And frankly, nobody cares.

Jag menar inte att man behöver börja gå runt och berätta till höger och vänster att man nu ska gå och skita, men det är bara tidskrävande och sjukt jobbigt att försöka dölja något som alla gör. Och är det inte aningen ironiskt att sitta i ett wc- bås med vattenkranen på för att dölja att du gör exakt samma sak som personen två bås bort försöker dölja?

12 reaktioner till “i shit, therefore i am

  1. Haha vilket befriande inlägg, så där är det för mig, inte att jag skulle använda vattenkranen utan snarare att jag undviker att skita offentligt för att jag skäms. Kommer ihåg att det tog aslång tid innan jag kände mig bekväm att V hörde att jag sket, nu står han utanför dörren ibland och säger ”plopp” bara för att jävlas… :)

  2. Ha-ha. Jag har inget problem förutom en sak. Ifall jag har varit och tömt tarmen så tycker jag synd om följande som skall in. Tycker att det blir lite väl personligt.

  3. Jag har verkligen hatat (tycker fortfarande det är jobbigt men inte såpass) att skita ”publikt” må det så vara på en biograf eller hemma hos nån en inte känner så bra.

    Har en tarmsjukdom så är ofta rätt gasig och då hörs det väldigt mycket vad jag gör. Och fan, det är pinsamt. Eller egentligen är det ju inte det men ändå känns det jobbigt. Men jag försöker bättra mej, jobbigt att oroa sej över en sån struntsak ju.

    1. det är ju helt sjukt egentligen att man tycker det är pinsamt om någon hör när man gör en av de normalaste saker som finns, men det går att jobba bort (att man skäms över det alltså, inte själva skitandet…)!

  4. Ihan muuten vaan – bläddrade bland dokumentärer på Netflix och hittade en om könsidentiteter och transsexuella. Hette ”Nobody passes perfectly”. Kanske vore något som kunde intressera dig.

Kommentera

