saker jag tänkt på den senaste månaden

Eftersom jag uppenbarligen har svårigheter med att åstadkomma inlägg som kan publiceras (de hamnar i 90% av fallen halvfärdiga i utkast-mappen och lämnar där för tid och evighet tills de inte är ens närapå aktuella längre), tänkte jag igen slänga ihop ett inlägg med saker som jag tänkt att jag borde blogga om. Here goes:

  • Att valkompasser som skapats för att väljarna ska kunna vaska fram passande kandidater att rösta på i olika val ofta använder sig av rätt svår terminologi, vilket gör testen otillgängliga för dem som inte kan en massa komplicerade ord, för om en inte förstår frågorna är det rätt svårt att svara på dem. Med andra ord kan en väl säga att skaparna av valkompasser som innehåller många krångliga ord och påståenden missat målet en aning.
  • Hur fantastiskt det är med bibliotek och det faktum att så gott som vem som helst kan låna såväl nya som gamla böcker (…och tidningar, filmer, musik, ljudböcker, och på många bibliotek också helt andra saker) utan att behöva betala en cent för det! (För nej, biblioteket ska inte kosta! Det går emot hela tanken och idén om biblioteket som ett utrymme öppet för alla i samhället, för ett utrymme vars tjänster kostar, må vara hur futtigt pris som helst, är inte ett utrymme öppet för alla.)
  • Alla de fantastiska seriealbum jag läst den senaste tiden (självklart lånade från biblioteket) och hur bra det är att lyfta viktiga samhällsfrågor på ett så tillgängligt sätt som genom seriestrippar.
  • Hur förslaget om terminsavgifter på högskolor skulle öka klasskillnaderna något enormt och hur ett samhälle där bara de med pengar har chansen att utbilda sig på högskolenivå är allt annat än ett jämlikt samhälle.
  • Hur bra det är att mitt favorit-mensskydd menskoppen börjat bli så mainstream att också HBL skriver om den.

Vad har ni tänkt på?

Kommentera

