ett inlägg om allt

Sådant jag haft lust att blogga om den senaste tiden, när jag varken hunnit eller orkat knåpa ihop inlägg:

  • Mannen som pissade på en kvinna på en nattklubb i Åbo och det där med att inte kunna ta ett nej och att se sig själv ha rätt att straffa en person som inte vill ha ens närhet.
  • Stress och hur ett samhälle där var och varannan är stressad eller utbränd inte kan vara hållbart i längden.
  • Att den nya äktenskapslagen trätt i kraft så att det nu är möjligt för par av samma kön att gifta sig på samma villkor som par av olika kön och hur viktigt steg till ett jämlikare samhälle det här är.
  • Hur många bra och intressanta böcker jag läst den senaste tiden. Jag läste bland annat Maria Svelands Hatet som februari-bok i den finlandssvenska läsutmaningen (”en bok som gör mig upphetsad”, intellektuellt upphetsad i det här fallet) och andra läsvärda böcker jag slukat den senaste månaden är till exempel Ylva Pereras Dödsdalsdansösen, Christel Sundqvists Vonne och Marie och Abigail Tarttelis Golden boy.
  • Den icke-existerande dialektala varianten av ordet hen och problemen som uppstår när en försöker använda ordet så smidigt som möjligt när en pratar dialekt (värt att poängtera här är (a) att jag självklart använder ordet i de fall det passar bäst eller önskas trots att det inte alltid är så smooth på dialekt, och (b) att dialekt-problemen som uppstår är så otroligt, otroligt obetydliga jämfört med att till exempel inte få bli kallad sitt pronomen, att jag överväger att ta bort den här punkten helt).
  • #ekofasta, köpstopp, loppis och hållbar klädkonsumtion.
  • Internationella kvinnodagen (slussar er istället vidare till inlägget jag skrev den 8 mars för två år sedan eftersom det ännu känns relevant).
  • Endometrios. Mars är den internationella endometriosmånaden och jag brukar se till att uppmärksamma sjukdomen under den tiden (här hittas alla tidigare inlägg). Mars är dock inte slut än, så det finns ännu en chans att ett nytt inlägg dyker upp.
En reaktion till “ett inlägg om allt

Kommentera

