den återkommande utrensningen

Det verkar vara en grej att under hösten rensa hemma i skåpen och speciellt efter att Marie Kondos bok hittade ut på marknaden här i Finland tycks det ha blivit något av en utrensnings-boom. De senaste månaderna har jag läst en hel del blogginlägg och andra texter som handlat om att rensa ut (garderoben i de flesta fall) och hur skön känsla det är efteråt när det blir luftigt och städat (vilket jag för övrigt kan hålla med om: jo, det är en skön känsla).

En tanke som hela tiden funnits i bakhuvudet när jag klickat mig runt bland olika texter om garderobsrensningar, är att hur bra det än är att rensa ut överflödiga saker för att låta dem komma till användning någon annanstans, så är det ju samtidigt rätt meningslöst om tanken inte också tar sig ett steg längre, till konsumtionsskedet. Hela den där grejen med att regelbundet rensa ut missar enligt mig lite målet om en inte också tänker över sitt konsumtionsbeteende och sina konsumtionsvanor. Det gör ju helt ärligt ingen skillnad om en rensar garderoben i september och sedan märker att den i december plötsligt är lika full igen, och fylls ytterligare vid mellandagsrean när så mycket fina saker säljs så billigt*. Då är en alldeles snart i samma sits igen, med en ny hög av kläder som bara tar plats utan att alls komma till användning eller ens vara omtyckta eller önskade.

Jag är helt medveten om att det där med att ändra sitt konsumtionsbeteende verkligen inte är a piece of cake**. Det är betydligt lättare sagt än gjort och jag kan ju inte heller påstå att min egen konsumtion är helt hållbar eller genomtänkt alla gånger, men jag jobbar på det. Att en ändrar sitt konsumtionsbeteende och undviker att impuls- och slentrianshoppa kläder, innebär ju i sin tur inte heller att en aldrig mer kommer att behöva rensa garderoben. Med tiden lär både ens kropp och ens klädstil förändras, och då är det ju såklart bättre att låta de oönskade kläderna få ett nytt liv hos någon som har nytta av dem***, än att låta dem fortsätta bo längst bak i ens egen garderob. Att konsumera hållbart och genomtänkt betyder ju inte heller att en måste gå med samma plagg år ut och år in, och aldrig köpa något nytt, utan snarare att en tänker igenom sina eventuella inköp noggrannare.

Alltså, vad jag egentligen vill säga är att regelbundna garderobsrensningar är helt vettigt. Jag tycker det är smart att inte låta ens garderob bli överbelamrad med kläder en inte längre använder eller tycker om. Dock tycker jag det är ännu mer smart att reflektera lite över sin egen konsumtion och hur en egentligen handlar kläder (samma sak gäller förstås allt annat också). Om ens garderob, trots upprepade utrensningar, hela tiden är överfull, och dessutom av kläder en inte har lust att använda, då är det kanske dags att fråga sig själv hur det kommer sig och vad en kan göra åt det. Det säger ju sig själv att det inte kan vara hållbart (varken för ens egen plånbok eller för miljön) att köpa nya kläder som på rullande band och kassera knappt använda plagg till förmån för de nya, som alldeles snart får backa för att ge plats för nästa nya plagg.

*Jag fattar att pointen med en garderobsrensning för många kan vara just det att en ska få plats med nya kläder.

**Är också helt medveten om att alla inte är villiga att ändra sitt konsumtionsbeteende.

***Söndriga, smutsiga eller hemskt urtvättade kläder kan lämnas in till återvinning, hellre än att dumpas vid ett loppis där de på grund av sitt skick och icke-existerande andrahandsvärde inte är önskade.

PS. Maria skrev förresten tidigare i höst ett bra inlägg om varför en borde minska på antalet kläder.

En reaktion till “den återkommande utrensningen

Kommentera

