den där bloggångesten

Jag har rätt mycket prestationsångest gällande den här bloggen för tillfället. Det känns som att inläggen borde hålla så hög nivå när det kommer till innehåll att jag bara ger upp och sparar allt jag skriver i utkast-mappen i stället för att publicera och det känns ju faktiskt rätt onödigt. Det här är en blogg, ingen vetenskaplig uppsats eller artikel i någon snofsig tidskrift, det finns faktiskt inga andra krav på innehåll än dem jag själv ställer, så varför gör jag det så jobbigt för mig själv? Förr i tiden kunde jag skriva nonsens-inlägg om lite vad som helst, som till exempel hundskit, och det borde jag väl rimligtvis kunna klara av i dag också.

7 reaktioner till “den där bloggångesten

  1. Vet känslan. För mig går det såpass långt att ångesten kommer krypande också efter att jag skrivit ett inlägg, till slut kan jag inte hindra mig från att radera det efter publikation. Vet inte helt hur det går att komma bort ifrån det, men gör mitt bästa för att skriva i alla fall. Kanske det inte går att göra så mycket mer än att jobba på att självkritikmonstret som sitter där på axeln ska trilla och aldrig komma tillbaka.

    1. Jag har också någon enstaka gång raderat något inlägg efter att jag publicerat det just av den här orsaken, men numera kommer texterna oftast aldrig så långt som till att bli publicerade (och när de gör det har de för det mesta legat några dagar/veckor/månader/år i utkast-mappen för att ”mogna”). Tror nog det är viktigt att skriva ändå, trots massiv självkritik, för tänker att den ju högst antagligen går att vänja/jobba bort (jag har också försökt yoga bort mitt blogg-självkritikmonster, men borde antagligen testa på något mer fartfyllt för att det ska ramla ner från axeln en gång för alla…).

  2. Det här är nu bara min första tanke efter jag läste detta, men jag vet att du vill hålla dig till ditt ämne/kategori eller hur man skall säga som du skriver om som är jätte intressant. (På sant) Men skriv lite om din vardag som omväxling eller din senaste konsert eller var din fantasi ligger och rullar på om dagarna, jag åtminstone vill läsa om det och jag är ganska säker på att vi andra är lika intresserade! Börja smått vännen! <3

    1. Jo, jag vill ju gärna hålla mig någorlunda till den röda tråden i bloggen, men finns ju förstås ingenting som säger att jag inte kunde försöka bredda den lite! Men någon vardagsblogg kommer det nog inte att bli… ;) <3

Kommentera

