share the happiness! – revisited

Ni som hängt med länge här på bloggen kanske minns att jag för sisådär tre år sedan körde igång ett litet projekt jag kallade för ”Share the happiness!”, där jag efterlyste positiva HBTQ+ läsarberättelser, vilka jag sedan publicerade (här, här och här). Såhär i Pride-tider (och som lite motvikt till det grymma dåd som nyligen skedde i Orlando, Florida, och andra brott som dagligen begås mot HBTQ+ personer runtom i världen) tänkte jag ge det här projektet en ny chans och se om fler berättelser ramlar in.

I dag finns det en hel del litteratur och filmer med HBTQ+ tema. Tyvärr fokuserar en stor del av dem rätt mycket på det negativa och olika problem en stöter på när en befinner sig utanför det som är norm. Också här på bloggen blir det tyvärr rätt mycket fokus på det negativa. Fördomar och orättvisor mot HBTQ+ personer måste absolut belysas och diskuteras, men det måste också det positiva som gör livet värt att leva.

Jag har alltså en önskan till er läsare: Tänk på situationer och händelser när en icke-normativ sexualitet eller könsidentitet inte varit ett problem. Situationer med lycka och sprudlande glädje, eller bara situationer där någon reagerat väldigt positivt eller kanske inte alls. Situationer där det helt enkelt inte varit en big deal att identifiera sig som något annat än hetero eller ha en könsidentitet som inte följer normen, utan där det varit helt nice att vara homo, bi, trans*, poly, queer eller just det du (eller din kompis) definierar dig som.

Skicka jättegärna in era berättelser till mig på ettritstiftidinrumpa[at]gmail.com, så publicerar jag dem här på bloggen. Hjälp till att visa den positiva sidan av att bryta normen.

PS. Läs också gärna Ylvas kolumn på samma tema.

Kommentera

