svar på frågestunden, del 4: Österbotten, loppis och mat

Bättre sent än aldrig, här kommer de sista frågorna och svaren från frågestunden i februari.

Det bästa med Österbotten? Och det sämsta?

Ju längre tid jag bott i en annan del av landet, desto fler saker har jag insett att jag tycker om med Österbotten. Ibland krävs det tydligen lite distans för att en ska inse vad en egentligen tycker om något. Jag gillar närheten till naturen, speciellt vattnet. Loppisarna är något av en höjdare, speciellt i Vasa-trakten. Jag är ett stort fan av de olika dialekterna, mina öron njuter när jag här nere i Åbo råkar höra någon som talar riktigt bred dialekt härstammande från någon av Österbottens små byar. Sist men inte minst har jag (nästan) hela tjocka släkten och flera nära vänner uppe i Österbotten, vilket ju i sig gör hela området så mycket bättre.

Jag har suttit länge och funderat på vad det egentligen var som jag var så trött på med Österbotten där någon gång under tonåren, men inte kunnat dra mig till minnes nästan någonting. Kanske det där med att längta bort från hemknutarna egentligen bara var något en skulle göra och att det därför blev så. Nå, något jag ogillade då och fortfarande ogillar med området är hur stark jantelagen och attityden att en ska vara och göra som alla andra är. Fast när jag tänker efter har jag faktiskt inte sett så mycket av den attityden den senaste tiden, kan det vara så att det håller på att ändras eller beror det bara på att jag oftast rör mig i en liten bubbla när jag är uppe på visit i Österbotten?

Vet du om några bra loppis i Helsingfors? Jag har liksom inte hittat ett enda jag blivit kär i ännu.

Det är några år sedan jag varit på loppis i Helsingfors, så jag minns tyvärr inte vilka som var bra och vilka som var mindre bra, eller ens vad de hette. Var dock tidigare i år på en loppisrunda i Esbo och fastnade lite för loppisen Toinen Kierros (trots att jag inte gjorde något fynd). Jag tycker om loppisar som känns fräscha och inte är fulla med skräp. Eftersom jag inte brukar vara på jakt efter vintagekläder eller -prylar lockar loppisar med huvudsakligen äldre saker inte alls. Vet att många riktar in sina loppisrundor på just äldre kläder och prylar, och vi brukar därför av förståeliga orsaker inte gilla samma ställen…

Vad lagar du till middag då du är som latast/inte har tid/inte orkar fundera vad du skall äta?

Min go to mat när jag har brist på tid/ork/lust att stå i köket är utan tvekan havregrynsgröt (kokad i mikron förstås, så att jag inte ens behöver stå och röra i en kastrull). Skäms nästan för att skriva det här, men jag har ätit havregrynsgröt till middag ungefär 90% av dagarna de senaste månaderna (för att inte göra er helt förfärade kan jag meddela att jag som en flitig besökare av Åbos studentrestauranger äter betydligt mer varierande till lunch).

En annan go to rätt (som ändå kräver lite mer ansträngning än havregrynsgröten) är sallad, varierad med olika grönsallader, gurka, tomat, rödlök, champinjoner, nötter, frön, fetaost, cous cous och annat spännande som för tillfället finns i köket.

Och så klassikern — du ordnar en middagsbjudning för dig själv + fem personer. Vilka skulle du bjuda? Spelar ingen roll om de lever, är döda, är verkliga personer eller fiktiva. Men du måste förklara varför du skulle välja just dem!

Den här var klurig och jag kan erkänna att det är den här frågan som gjort att inlägget dröjt så länge. Det finns ju en hel massa typer som skulle vara oerhört intressanta att ha med på en middagsbjudning. Jag misstänker att jag skulle kunna sitta och fundera på gästlistan ännu i flera veckor (och antagligen ändra mig kort därefter), så det är väl lika bra att bara slå fast den nu en gång för alla. Den får se ut något i stil med det här:

Tove Jansson, för att jag gärna skulle träffa skaparen av barndomsfavoriterna i Mumin och höra om hennes liv och tankar bakom mumintrollen. Lisa Simpson, eftersom hon är en av mina feministiska förebilder (är också lite nyfiken på att se hur hon skulle se ut i verkligheten). Simone de Beauvoir, på grund av hennes inflytande över feminismen och för att det skulle vara hemskt intressant av att höra vad hon har att säga om samhället som det ser ut idag. Elizabeth II, för tänk vad mycket intressanta historier hon måste samlat på sig under sina 64 år på tronen. Och slutligen Joan Jett, för min middagsbjudning är knappast komplett utan det här:

En reaktion till “svar på frågestunden, del 4: Österbotten, loppis och mat

Kommentera

