några tankar om inträdesprov

Jag läste tidigare i veckan att statens ekonomiska forskningscentral Vatt har föreslagit att inträdesproven till tredje stadiets utbildning kunde slopas och att studentbetygen i stället skulle spela en större roll vid antagningen till högskoleutbildningar. I mina öron låter det här en aning korkat. Att processen med inträdesprov är dyr och tidskrävande tvivlar jag inte på, att den är en smula ineffektiv kan jag också tänka mig, men att den skulle vara orättvis håller jag inte med Vatt om. Det som däremot skulle vara orättvist är att låta studentbetygen spela huvudrollen vid antagningarna.

Studentskrivningarna är redan nu en väldigt stor och stressande grej för många, och jag vågar inte ens tänka på hur mycket större press en sådan ändring som Vatt tänker sig skulle lägga på alla dem som ska skriva studenten. När ens framtida utbildning hänger på en lyckad prestation just de dagar studentproven skrivs finns varken utrymme för en dålig dag, en natt med för lite sömn, stressmage som stör ens koncentrationsförmåga eller en omvälvande livssituation som påverkar hela ens existens. Och om en inte lyckats så bra som en önskat, vad gör en då när drömutbildningen inte längre är inom räckhåll eftersom någon bestämt att inträdesproven som skulle kunnat vara ens andra chans är onödiga och orättvisa?

Och hur skulle det bli för alla dem som efter högstadiet valde att utbilda sig till ett yrke men några år senare vill studera vidare mot en högskoleexamen? En som inte har något studentbetyg att ge sig in i leken med, vad ska hen vifta med för att ha en chans vid en antagning där det sigillförsedda pappret med fina bokstäver är guldbiljetten?

3 reaktioner till “några tankar om inträdesprov

  1. Jag håller så med dig! Blir redan nu irriterad på finlands studentexamen och hur hypad den är, tycker så synd om dem som ska skriva studenten och som tror att om de inte klarar proven så är livet över…

Kommentera

