svar på frågestunden, del 3: genusvetenskap, världsförbättring och jämställdhet

Du börjar ju relativt snart vara klara med dina studier. Har ju hört att man kan jobba med VADSOMHELST, men vad skulle vara ditt absoluta drömmjobb som då relaterar till genusvetenskap?

När jag började studera tänkte jag mig ett framtida jobb som något där jag på ett sätt eller annat skulle arbeta med att informera ungdomar om olika jämlikhetsfrågor. Den tanken har jag delvis lagt på hyllan och skulle nu hellre jobba med att skriva om olika jämlikhetsfrågor och på det sättet informera, ifrågasätta, skapa debatt och förhoppningsvis komma lite närmare ett bättre samhälle. Skulle också gärna jobba med något som på ett mer konkret och praktiskt sätt har att göra med jämlikhetsfrågor, men är inte helt säker på exakt vad. Tror egentligen inte att jag har något absolut drömjobb, borde en ha ett sådant?

Om du fick obegränsade resurser att skapa något som du tror världen skulle behöva, vad skulle du göra? Kan vara något konstnärligt, grunda en organisation, (blogga all day, every day! :D) eller dylikt.

Svårt. Det finns ju massa viktiga och spännande saker en kunde göra, men jag tror att jag skulle skapa ett nätverk som runtom i världen erbjuder trygga rum för olika diskriminerade och förtryckta grupper. De trygga rummen skulle ge individerna ett ställe där de kan vara sig själva, få stöd av varandra, umgås, utvecklas och bara finnas till utan rädsla och obehag.

Jag tror egentligen att lösningen på förtryck och diskriminering ligger i att förändra själva problemet, inte i att rikta in sig på dem som påverkas av problemet. När det till exempel gäller våldtäkter tycker jag det är galet att kvinnor uppmanas att göra det ena och det andra för att undvika att bli våldtagna, snarare än att fokus läggs på hur våldtäktsmän ska sluta våldta. Vi kan inte få ett slut på våldtäkterna genom att be dem som utsätts att förändra sitt beteende, bara genom att få dem som begår brotten att sluta. Jag skulle med andra ord gärna skapa en organisation som får slut på all orättvisa, hat och förtryck, men jag har mina misstankar om att obegränsade resurser kanske inte ens räcker till för att lyckas med det…

Så som världen ser ut idag behövs det därför trygga och säkra rum där de som utsätts för olika former av diskriminering, förtryck eller våldshandlingar kan andas ut och vara sig själva utan att behöva vara rädda för vad som kan komma att hända med dem. Samtidigt måste vi ju självklart fortsätta att sträva mot en värld där det inte längre finns behov av de trygga rummen.

Hur jämställda är ni i ert förhållande?

Jag vill ju åtminstone tro att vi är relativt jämställda. Vi delar på kostnaderna (betalar varannan gång när vi åker och veckohandlar, 50/50 på räkningar etc.) och delar så gott det går på hushållsarbetet (diskar varannan vecka, städar resten av lägenheten varannan gång etc.). När det gäller matlagning har vi ganska olika kostvanor (jag äter till exempel huvudsakligen vegetariskt, medan sambon äter kött) och kokar därför i nuläget oftast vår egen mat.

Fastän jag anser att vi är rätt så jämställda finns det ju förstås också områden där det kunde vara bättre. Tror också att det finns många faktorer inom ett förhållande som en blir blind för och inte ens tänker på att inte skulle vara helt jämställda. Sist och slutligen tycker jag ändå att jämställdhet inom förhållanden (och överlag) inte behöver innebära tvång på millimeterrättvisa, så länge arbetsbördan och dylikt ligger någorlunda jämnt, och alla inblandade parter känner sig okej med hur det ser ut.

En reaktion till “svar på frågestunden, del 3: genusvetenskap, världsförbättring och jämställdhet

Kommentera

