svar på frågestund, del 1: böcker

Tack för alla spännande frågor ni ställt i frågestunden (som förresten ännu går att delta i om en har något på hjärtat)! Eftersom det kom ganska många frågor (med långa svar) delar jag upp dem i flera inlägg för att slippa ett riktigt maratoninlägg där en inte ens orkar scrolla till slutet. Här kommer de första frågorna och svaren:

Jag ser att du har en läslista över böcker lästa under 2016. Skulle du kunna skriva något om böcker, om till exempel Jessica Schiefauers ”När hundarna kommer” (eller ”Pojkarna”, om du har läst den – den blir ju film med premiär här i dagarna!) eller något allmän eller annat om litteratur, kanske med fokus på feministisk eller queer litteratur? Eller något helt annat om böcker! Böcker är bra.

Så fort jag har läst ut en bok går jag genast vidare till nästa och glömmer det mesta av den jag just läst. Därför har jag lite svårt att i efterhand skriva något desto mer om en specifik bok (förutom om vissa enstaka böcker som av någon orsak lämnat i minnet), men eftersom du nämner Schiefauers ungdomsromaner kan jag försöka dra mig till minnes just de läsupplevelserna.

Jag läste ”Pojkarna” förra året och tyckte att både den och ”När hundarna kommer” var ganska trevlig (och snabb) läsning. Själva storyn i ”Pojkarna” var spännande och väldigt annorlunda jämfört med det jag vanligen läser. Boken var intressant och tänkvärd, men den utlöste en svag irritation i mig utan att jag riktigt kunde sätta fingret på varför (det kan ha varit sättet den var skriven på, jag är ganska kräsen med att språket i böckerna jag läser inte blir för drömskt eller flummigt). Som nöjesläsning tyckte jag därför bättre om ”När hundarna kommer”, trots att historien emellanåt är ganska dyster. Ur ett feministiskt perspektiv är dock ”Pojkarna” oerhört intressant och den skulle vara perfekt som underlag för en diskussion om genus och genusskapande med tanke på de frågor den tar upp (och ställer).

Vill också gärna läsa om böcker! :D Har du nåt tips för hur man får in läsandet i sin vardag eller kommer igång igen efter en paus? Vilka är dina favoriter?

År 2014 var ett väldigt dåligt läs-år för mig och i november hakade jag därför på en läsutmaning för att försöka komma igång med mitt läsande på nytt. Utmaningen gick ut på att läsa minst 30 sidor skönlitterärt varje dag och eftersom jag kan bli aningen tävlingsinriktad när det gäller olika utmaningar fungerade det här utmärkt som motivation. Mitt tips för att få in läsandet i sin vardag eller komma igång efter en paus är därför helt enkelt att göra en deal med sig själv (eller varför inte med någon annan) om hur mycket en måste läsa per dag/vecka/månad och sedan hålla sig till det. Om en överlag gillar läsning tror jag att det kan hjälpa en att hitta tillbaka till charmen med att försvinna in i en bra bok (om en hatar att följa regler och uppgjorda scheman lär det dock knappast vara så lyckat). Ett annat knep jag brukar använda mig av är att besöka bibliotekets hylla för ungdomsböcker och låna hem något som ser roligt ut. Ungdomsböcker är oftast relativt snabb- och lättlästa, vilket sporrar åtminstone min läs-motivation när jag är inne i en svacka.

Jag har inga egentliga favoritböcker tyvärr, men däremot favoritförfattare, vilket jag skrev lite mer om här.

En reaktion till “svar på frågestund, del 1: böcker

Kommentera

