fördomar om bisexualitet

Som jag tidigare nämnt skrev jag min kandidatavhandling om bisexualitet. Under arbetet med den gjorde jag djupdykningar i en mängd facklitteratur, men också mer informella och oseriösa diskussioner och debatter om ämnet. Både då, och vid olika tillfällen tidigare i livet, har jag reagerat på att det finns några bifobiska kommentarer och fördomar som är rätt ofta förekommande när diskussionen kretsar kring bisexualitet och jag tänkte bemöta några av dem.

”Bisexuella finns egentligen inte”

Det stämmer inte. Bisexuella är högst existerande. Ett problem för bisexuella är att bisexualiteten i princip blir osynlig så fort personen ifråga är i en monogam relation, eftersom utomstående då ser personen som antingen hetero- eller homosexuell beroende på partnerns kön. Den här kommentaren osynliggör bisexualiteten genom att neka dess existens.

”Alla är bisexuella”

Det här är andra sidan av myntet jämfört med den föregående. Att påstå att alla människor är bisexuella är också det att osynliggöra människor som faktiskt identifierar sig som bisexuella, eftersom det tar ifrån dem deras identitet och gör den till något allmänt. Jag skrev mer om det här för någon månad sedan.

”Bisexualitet är en fas” 

Oftast inte. Bisexualitet kan för vissa vara ett steg på vägen till att identifiera sig som exempelvis homosexuell, men majoriteten av dem som identifierar sig som bisexuella kommer troligen också fortsätta att göra det. Om en känner dragning enbart till det egna könet kan det kännas lättare att först komma ut som bisexuell, både för sig själv och för andra, för att sedan efter en tid ta steget till att identifiera sig som homosexuell. Men det är också många som livet ut identifierar sig som bisexuella (livet ut kan förvisso också ses som en fas, om än en ganska lång och beständig sådan). Även den här kommentaren förnekar att bisexualiteten som sådan existerar och förminskar den i stället till ett stadium i vissa människors sexualitet.

”Bisexuella är översexuella/promiskuösa/opålitliga”

Nej. Vissa bisexuella stämmer det såklart in på, precis som på vissa heterosexuella, homosexuella, pansexuella, polysexuella, queers och så vidare. Den här fördomen hänger ofta ihop med följande.

”Bisexuella måste alltid ha flera partners av olika kön, de kan inte vara monogama”

Det finns bisexuella som mycket riktigt gärna har samtidiga (sexuella och/eller romantiska) relationer med personer av olika kön, men det gäller långt ifrån alla. Att en inte är monosexuell (känner attraktion till endast ett kön) betyder inte att en inte skulle kunna vara monogam eller monoamorös (endast ha en sexuell och/eller romantisk relation åt gången).

7 reaktioner till “fördomar om bisexualitet

  1. Amen! Vilken tur att jag inte hänger med en del av min tidigare festkrets längre eftersom jag skulle få i nerven av att hela tiden höra ”ja men du är straight nu”, eftersom det för var ”JA MEN DU MÅSTE VÄLJA”. Jag tror alla som öppet sagt de är bi fått höra påståendena du skriver om, av såväl heteron som homosexuella. Gillar hur klart och pedagogiskt de ger svar på tal! :)

    1. Att det ska vara så svårt att förstå att en faktiskt INTE MÅSTE VÄLJA! Jag tror också att de allra flesta öppet bisexuella tyvärr fått höra påståendena, och även säkert många många andra kommentarer. Tack :)

  2. Håller helt med! Är själv bisexuell och fått höra om allt detta förut och det är så himla jobbigt att folk inte fattar att jag inte är mindre pålitlig för att jag är bi, mer kåt eller att jag inte kan hålla mig till en enda partner yada yada. Då jag började fundera på om jag var bisexuell så var det precis som att jag vankade av och an med tanken, jag visste inte vad jag skulle tro eftersom jag inte accepterade mitt tankesätt, jag var inte mogen med min riktiga sexualitet ännu. Men sen för snart 3 år sedan så kom jag bara på att jag var bisexuell PÅ RIKTIGT och det var som att jag hittat en fattande pusselbit av mig själv. Aldrig nånsin har jag känt mig så ”hel” på något vis, glad och lycklig som aldrig förr. Så alla de positiva känslorna var som ett bevis på att jag hittat mig själv :) Och jag kom ut ganska snart med det efteråt eftersom vem ORKAR gömma undan sitt riktiga jag och vara olycklig på det sättet istället för lycklig?

  3. ”Men du är inte bisexuell på riktigt”. Sagt av en av mina bästa vänner i fredags. För att jag kan ju omöjligtvis vara bisexuell om jag inte har haft fysisk, sexuell interaktion med en kvinna. Hjälp vilket påstående! Tänk om vi skulle tro på att om en säger att hen är bisexuell att hen faktiskt är bisexuell. Jag ”upptäckte” att jag var bisexuell i somras och det känns precis som att ha hittat en fattande pusselbit av mig själv, ingen ska komma och säga att det inte är riktigt.

    1. Oj, vilken kommentar att få från en kompis!
      Det är spännande hur vissa omöjligt kan gå med på att ens icke-normativa sexualitet är ”på riktigt” förrän en ”bevisat” den i praktiken. Hur ofta påstår någon att en person som identifierar sig som heterosexuell men inte haft några sexuella förbindelser inte skulle vara heterosexuell på riktigt? Såklart ens upplevda sexuella orientering är på riktigt oberoende vilka sexuella erfarenheter en har!

Kommentera

