mer eller mindre

Ni som kikar in hit regelbundet minns kanske att jag för sådär ett och ett halvt år sedan startade en spinn-off blogg om loppis, konsumtion och frivillig enkelhet? Tyvärr blev den inte långlivad och jag har heller inga planer på att återuppliva den. Har dock inte glömt bort eller struntat i ämnet sedan dess, utan snarare fastnat i det ännu mer och tänkte därför orda lite om det.

Sommaren 2014 snöade jag in mig på idén om minimalism och frivillig enkelhet och finkammade internet i jakt på inspiration (här är en stor inspirationskälla). Jag började tänka mer på min egen relation till prylar och hur dessa påverkade mig, både positivt och negativt. Samtidigt började jag med en medveten och målinriktad rensning, samt dokumentation av alla saker som antingen kom in eller for ut ur mitt hem.

Innan det här hade jag i flera år regelbundet rensat ut och sålt på loppis. Samtidigt höll jag dock en ganska snabb takt med att låta ”nya” (loppisköpta) prylar flytta in i mitt hem och mängden saker minskade förståeligt nog inte (åtminstone inte märkbart). Kombinera det här med att jag sedan barn varit något av en samlare som inte kunnat kasta något (jag har numera oftast inga svårigheter att göra mig av med saker, men det tog en stund att komma dit). I och med att jag började få upp ögonen för minimalism insåg jag att min relation till prylar kanske inte är helt hållbar och att jag nog borde tänka över den en aning. Dessutom började jag märka hur stor energi vissa av föremålen i mitt hem tog bara genom att existera (fysiskt till exempel genom städning om de stod framme och samlade damm utan att för den skull bli använda, och psykiskt genom att pocka på uppmärksamhet och påminna mig om jag inte använt föremålet i fråga på en lång tid och nog borde göra det snart).

Jag har aktivt jobbat på att få min mängd prylar under kontroll det senaste ett och ett halvt året. Sedan september 2014 har jag varje månad antecknat vad som kommit in i hemmet och vad som åkt ut. Det är ganska stora siffror måste jag erkänna (på ett år införskaffade jag hela 210 saker och gjorde mig av med sammanlagt 1 417 stycken). Jag har lämnat flera säckar med kläder till klädinsamlingar för mindre bemedlade. En stor del har jag också sålt på loppis. Trots att jag gjort mig av med så här stora mängder saker känns det ändå ingenstans. Jag kan minnas en del av det som fått komma vidare till nya ägare, men största delen är bara suddigt. Och trots att jag gjort mig av med så här mycket saker finns det ännu rätt mycket kvar som jag vet att jag egentligen inte behöver, men det får ta sin tid.

Jag vet inte vad jag egentligen vill med det här inlägget förutom att berätta att mina relation till saker genomgår en metamorfos och att just det känns väldigt bra för mig (för någon annan kanske samma sak bara skulle kännas dåligt*). Jag kommer knappast någonsin att bli en person som andra skulle kalla minimalist och har det heller inte som mål. Jag vet nog faktiskt inte riktigt vad mitt mål med allt det här är. Men jag antar att det visar sig.

*Jag är även medveten om att det här med att kunna välja att rensa ut är ett privilegium.  

3 reaktioner till “mer eller mindre

  1. Jag försöker mig på samma projekt om och om igen. Jag har blivit mycket bättre på att inte köpa onödigheter, som en ny top bara för att den är kiva. Men det känns som om kämppän fylls av saker jag inte ens fattar var de kommer ifrån. Kanske jag också borde börja bokföra prylarna…

    1. Det var nog lite av en aha-upplevelse att börja bokföra alla saker och börja urskilja mönster i vilka prylar (och varifrån) som kommer in i hemmet. Det kan absolut vara värt att prova på, så länge en inte är rädd att faktiskt se svart på vitt hur ens konsumtion egentligen ser ut!

Kommentera

