dagens tanke

Jag har tagit för vana att regelbundet rensa mina digitala förvaringsställen (också e-post och dylikt). Det samlas otroliga mängder med skit där och det känns uppfriskande och skönt att med jämna mellanrum ta bort en del av den skiten. Någon gång har jag också gjort utrensningar i bloggens utkast-mapp, men oftast bara väldigt ytligt. Idag gjorde jag dock en djupare genomgång och raderade ungefär hälften av alla utkasten som fanns där.

Orsaken till att så stor mängd rensades bort är att inläggen funnits så lång tid i utkast-mappen att mina tankar om ämnet ändrats så mycket att texterna inte längre är aktuella överhuvudtaget. Det är otroligt fascinerande att läsa texter en skrivit för ett, två eller fem år sedan och upptäcka hur annorlunda en i dag resonerar kring samma sak och hur oviktigt något som då var en stor grej kan kännas nu några år senare. Då känner en verkligen att, hej, en utvecklas ju hela tiden som människa, trots att det ibland känns som att en bara stampar på stället utan att komma någon vart. Det är en betryggande insikt.

3 reaktioner till “dagens tanke

  1. Jag måste också alltid städa upp i mitt digitala liv emellanåt, annars blir det för tungt att klicka sig in på olika sidor. Är speciellt noga med att försöka rensa mailen och alla mina bildarkiv, bildarkiven blir så lätt ogenomskådliga annars. Texter har jag inte sparat så många av, men märker också hur mycket jag förändrats som person och hur annorlunda jag tänker kring olika fenomen och företeelser när jag läser någon gammal text. Befriande på ett vis, men i viss mån begränsar den vetskapen mig från att skriva så långa texter just nu. Jag är på ett annat vis medveten om hur lite jag egentligen vet och därför undviker jag delvis att uttrycka mig om sådant som jag inte är riktigt bevandrad i, vilket kanske inte heller är världens bästa grej. Svårt det där.

    1. Bildarkiv blir nog väldigt snabbt omöjliga att ha att göra med om en inte städar dem regelbundet! Har periodvis slarvat lite med bild-städningen och tror faktiskt att jag ännu har en del mappar från 2013-2014 som borde rensas…

      Känner också igen mig i det där att vara medveten om hur lite jag vet, och undviker också därför att skriva (ens för mig själv) om vissa ämnen. Känner att jag borde försöka låta bli att begränsas, men samtidigt tycker jag det i många fall kan vara helt vettigt att hålla tyst om en inte riktigt har koll. Svårt som sagt.

Kommentera

