är alla bisexuella?

Svenska Yle skrev förra veckan om en ny forskning som kommit fram till att alla egentligen är mer eller mindre bisexuella, speciellt kvinnor. Eftersom jag inte hunnit undersöka och ta till mig av forskningen ännu tänker jag inte gå in på den alls, utan istället fokusera på det där (ganska vanliga) uttalandet att ”alla är bisexuella”.

Människans sexualitet är oerhört komplex. Att fler än de som identifierar sig som bisexuella kan tänkas ha en bisexuell potential någonstans inne i sig själv, det kan jag gå med på. Vi har en väldigt stark heteronorm i samhället och den torde vara helt tillräckligt för att trycka ner och begrava små stänk av samkönad attraktion under en tid, speciellt om det handlar om en ganska flyktig och kortvarig känsla. Att alla människor egentligen skulle vara bisexuella köper jag däremot inte.

Att hålla på hävda att alla är bisexuella är andra sidan av myntet till fördomen om att bisexualitet inte finns. Båda osynliggör de människor som faktiskt definierar sig som bi, den ena genom att påstå att deras läggning inte existerar och den andra genom att göra den till något allmängiltigt. Samtidigt är ett hävdande att alla är bisexuella orättvist mot monosexuella personer (=individer som bara känner attraktion till ett kön, alltså homo- och heterosexuella) eftersom det påstår att deras självupplevda läggning inte är på riktigt. Genom att gå runt och säga att monosexuella personer egentligen är bisexuella kör en totalt över deras sexuella identitet.

Huruvida (nästan) alla är bisexuella eller inte har egentligen mest med hur en väljer att definiera bisexualitet. Definierar en det som att en person någon gång i sitt liv känt en ynka pytteliten millisekund av attraktion till personer av fler än ett kön är det klart att ganska många kan passa in under definitionen. Väljer en istället att gå efter mer använda definitioner, som till exempel att en person vet att hen har förmåga att känna attraktion (romantisk och/eller sexuell) till fler än ett kön minskar antalet bisexuella antagligen. Väljer en dessutom att ta i beaktande den, när det kommer till sexualitet, oerhört viktiga faktorn hur en definierar sig själv börjar vi vara vid det egentliga antalet bisexuella.

Det är dessutom skillnad på att identifiera sig som bisexuell och att utöva bisexuellt beteende utan att anse sig vara just bisexuell. Många som identifierar sig själva som homo- eller heterosexuella har någon gång känt attraktion till eller haft sexuella upplevelser med ett annat kön än vad som är deras preferens, men det betyder inte att de för den skull identifierar sig som bisexuella. De har förvisso kanske agerat bisexuellt, men känner sig trots det inte bisexuella.

Och det här är lite grejen. Vem som helst kan inte gå runt och säga vilken sexuell läggning en annan person har. Det är bara en själv som kan sätta den etiketten. Om en person säger att hen är bisexuell, då är hen det. Om hen säger att hen inte är det, då är hen inte det. As simple as that. Och just därför är alla inte bisexuella.

9 reaktioner till “är alla bisexuella?

  1. Om en kvinna genomgår en biologiskt mätt attraktionsreaktion (Ett väl utstuderat ämne) då denne ser en annan kvinna, i likhet med då hon ser en man, så kan man nog påstå att hon är bisexuell.

    Det behöver förstås inte betyda att hon identifierar sig som bisexuell. Vi identifierar oss enligt de regler vi lärt oss i samhället, och lägger vår sexualitet i fack (homo, hetero, bi) som andra har kommit på för oss. Vi kan inte veta hur mycket samhället påverkar hur vi ser på sexualitet, men denna studie påvisar med ett biologiskt väl motiverat argument att utan den sexualdoktrin som samhället trycker på oss, skulle kanske majoriteten av kvinnor vara bi. Det handlar inte om mer än det, och om du inte vill tro på det är det bäst du hittar några potentiella fel i studien, snarare än olika sätt det krockar med din personliga bild om ”hur det funkar”.

    1. Som jag skrev i början av inlägget har jag inte hunnit ta del av forskningen och det är inte heller den jag skriver om. Inlägget handlar om det ganska vanliga uttalandet att alla är bisexuella. Forskningen har jag för avsikt att ta del av och när jag gjort det kan vi återkomma till att diskutera den.
      För övrigt håller jag med dig om att vi inte kan veta exakt hur mycket samhället påverkar synen på vår sexualitet.

  2. håller med om att resultatet tycktes stöda att de flesta kvinnor blev upphetsade av både män och kvinnor – vilket man väl kan beskriva som bisexuellt. men nyheten var konstigt skriven. undersökningen handla nämligen bara om kvinnor och inte alls om män. att då skriva ”främst kvinnor” är ju missledande – undersökningen handla bara om kvinnor, ingen man deltog.

  3. Håller hundra procent med dig. Personligen tycker jag det är så himla svårt att veta. Jag är lycklig i mitt heterosexuella förhållande men känner mig ofta attraherad och fantiserar om kvinnor, men jag har ingen aning om det gör mig till bi eftersom jag aldrig varit men en kvinna. Jag är nöjd som heterosexuell samtidigt som en del av mig tycker det är en alldeles för absolut och snäv kategorisering. Jag antar att jag skulle vilja vara bisexuell men jag vet inte varför.

    1. Jag håller verkligen med dig om att det är jättesvårt att veta! Jag tror också att sexualiteten för många är lite ”flytande” och ändrar form genom livet, vilket gör att en i vissa perioder kanske definierar sig som heterosexuell, vissa som bisexuell och vissa inte som något alls. Just det där att kanske inte ens definiera sig som något tycker jag också är väldigt viktigt att komma ihåg att är helt okej. Det är helt okej att inte vilja lägga en definition på sig själv. Och det är också helt okej att helt enkelt inte veta.

Kommentera

