dags för serie-maraton?

När jag inte studerar, målar, äter chips eller läser böcker brukar jag se en del serier och eftersom jag idag råkar känna mig ovanligt givmild tänkte jag tipsa er om två stycken jag sträcktittat alldeles nyligen.

Master of none handlar om trettioåriga Dev som jobbar som skådis i New York och funderar på livet däremellan. Serien blandar humor med viktiga frågor om bland annat antirasism och feminism, samtidigt som den erbjuder ett brett och intressant utbud karaktärer (något en vanligtvis inte blir direkt bortskämd med när det kommer till amerikanska komedier). Om ni är sugna på ganska lättsam, humoristisk men ändå tänkvärd underhållning är det den här serien ni ska titta på.

Transparent handlar om en familj där pappan kommer ut som transkvinna. En får dels följa Mauras komma-ut-process och dels resten av familjemedlemmarnas vardag och olika problem de tampas med. Serien blir emellanåt nästan lite too much med de ganska excentriska karaktärerna, men den är både underhållande och tar upp viktiga frågor, och därför klart sevärd. Om ni är intresserade av en lite djupare story blandad med mer eller mindre skrattretande situationer kan den här serien kanske vara något för er. Serien har fått en del kritik för att transkvinnan Maura gestaltas av en cis-man och huruvida det är ok eller inte kan diskuteras, men jag tycker att Leela Ginelle säger det ganska bra varför en cis-skådis i just det här fallet fungerar.

Har ni sett några bra serier på sista tiden? Jag är alltid på jakt efter nya.

Kommentera

