7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder

Jag har alltid haft svårt för det där att specifikt peka ut och namnge förebilder, så det här inlägget blir inte så givande. Ni får en: Lisa Simpson.

Tidigare inlägg ur 10xfeminism-listan finns här: Det här är feminism för mig…Det här är feminism inte för mig…Jag började kalla mig feminist när jag var…Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…, De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är… och Det svåraste med att vara feminist tycker jag är….

10 reaktioner till “7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder

    1. jaa visst är det en intressant lista! och det är aldrig för sent att haka på ;) (den startade ursprungligen för kanske ett och ett halvt år sedan på bloggen onekligen.blogspot.se och jag vill minnas att det var ganska många rikssvenska bloggare som gjorde den då)

      1. Känner till Bjärbo, men listan hade jag inte snubblat över tidigare. Rekommenderar varmt hennes ungdomsromaner och kokböcker, de är härliga! :)

        1. har läst alla hennes ungdomsromaner (förutom ”djupa ro” som biblioteket inte fått in ännu) och är helt förälskad i dem! kokboken ”mera vego” har jag varit snål på att skaffa en längre tid, men använder så sällan kokböcker så vet inte om det lönar sig, borde kanske prova låna den på biblioteket och se (för tvivlar inte på att den skulle vara bra)! :)

  1. Ja samma här, med förebilder. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar?! Aldrig haft någon idol, ens i barndomen. Klart att många personer besitter egenskaper som jag beundrar och som inspirerar mig, men att placera någon i position som förebild? Vet fasiken inte hur det går till! Men Lisa är ju ett jättebra alternativ! :D Önskar jag hade varit mer som henne då jag var barn, eller fan, önskar jag var mer som henne även NU som vuxen.

    1. I de där ”mina vänner”-böckerna som var populära när jag gick i lågstadiet brukade jag alltid skriva någon av mina kompisars idol som svar på frågan vem som var min idoler eftersom jag själv aldrig hade någon.. :P Och jaa, tänk om man vore lite mer som Lisa, hon är ju supercool!

Kommentera

