om gift

Jag kan inte hjälpa att bli sjukt provocerad när människor berättar om hur de minsann undviker läkemedel och bara använder sig av det naturen har att erbjuda ifall de blir sjuka eller får något sår. Speciellt provocerad blir jag när det där att undvika läkemedel framställs som att det gör en till en lite bättre människa än alla de som tar en kemiskt framställd värktablett då och då. Alltså, det är SKITBRA att kunna klara sig på vad naturen har att erbjuda, att finta en förkylning med ingefära, honung och citron eller undvika magsjuka genom andra små husmorsknep. Det är hur bra som helst om en genom att använda vad naturen har att erbjuda kan hålla sig frisk och slipper inta gift praktiskt förpackat till små piller. Men jag hoppas innerligt att ni människor som kan göra det, ni som inte intagit en värktablett på många många år och förespråkar naturliga grejer framför regelrätt medicin, att ni förstår att ni är privilegierade. Det är nämligen inte alla förunnat.

Förra sommaren åt jag dagligen mer än maxdosen på mitt NSAID-preparat mot endometriosvärk för att kunna fungera någorlunda normalt. Att trycka i sig medicin på det sättet är allt annat än hälsosamt och jag skulle gärna sluppit om det bara varit möjligt, vilket det inte var. Jag lade om min kost för att minska på smärtorna, jag började undvika att inta sådant som förvärrade dem, jag försökte på olika naturliga sätt lindra smärtorna för att slippa äta så mycket medicin, men det räckte inte. För att ta mig genom dagen var jag ändå tvungen att inta både en och två och tre starka tabletter, ibland flera olika sorter i kombination med varandra. I augusti fick jag istället utskrivet en medicin som lyckligtvis lindrade mina endometrios-smärtor så pass mycket att jag slapp knapra värkmedicin dag ut och dag in.

I höstas, i samband med ett allvarligt skov, upptäcktes en annan kronisk sjukdom hos mig. Idag äter jag därför 10½ tabletter dagligen (vilket är flera tabletter mindre än för några månader sedan) för att hålla sjukdomarna under kontroll. Jag skulle gärna byta ut alla dessa läkemedel med alla sina biverkningar mot att sitta och trycka i mig örter, ogräs och ekologiskt odlad honung, om det bara hjälpte och höll sjukdomarna i schack. Vilket det förmodligen inte skulle göra. Vilket jag efter skovet i höstas inte heller skulle våga chansa på. Jag skulle gärna vara en av dem som inte har någon Panadol eller Burana hemma eftersom jag ändå kan bota de krämpor som någon gång dyker upp med naturligare alternativ. Jag skulle gärna vara en av dem som sådär i förbifarten nämner att de inte ens tagit en huvudvärkstablett på fem år. Jag skulle gärna vara en av dem som slipper mata kroppen med gift. Jag skulle gärna, men jag har tyvärr inte en kropp som är så samarbetsvillig att de enda mediciner den behöver kan hittas i naturen. Och jag är inte en sämre människa för det. Bara lite mer fylld av gift. Gift som hjälper min kropp att fungera som den borde.

9 reaktioner till “om gift

  1. Jag håller med dig precis! Tack och lov att medicinerna är upfunna.. vad skulle vi annars göra? Utan kortison och cellgifter skulle inte jag sitta här idag. Jag har heller inget val. Det som stör mig mest med alla som förespråkar sina naturknep är att det ofta inte finns någon som helst vetenskaplig grund bakom. Folk hänvisar typ till sina egna ”sunda” förnuft. Själv föredrar jag vetenskapsbaserad läkekonst. Så mycket galet har hänt i tiderna och man har medicinerat folk helt fel bara för att man inte har haft tillräcklig kunskap om sjukdomar och mediciners inverkan. Den dagen som de som förespråkar sina konstiga naturpreparat blir sjuka och märker att de inte fungerar så kommer de antagligen att ändra sig….

    1. jag skulle nog gärna använda mig av mer naturliga preparat så länge jag vet att de bevisligen hjälper mot just det jag ska äta dem mot. det känns emellanåt väldigt olustigt att trycka i mig piller efter piller som jag egentligen inte vet alls vad gör med min kropp, men det är för tillfället ett långt bättre alternativ än att låta bli och jag är väldigt tacksam för att medicinerna finns.

      för den som naturpreparat och dylikt fungerar för och får att må bättre tycker jag det bara är bra och det stör mig inte eftersom jag anser att alla får använda sig av det som de tror passar dem bäst. men när det lyfts fram som att det är det enda rätta alternativet och att dessa personer är lite bättre människor än vi som knaprar de vita pillren, då går jag i taket.

  2. När det kommer till läkemedel så är ju dom flesta aktiva substanserna antingen utvunna ur växter av olika slag eller så kemiskt framställda synteser av substanser som existerar i naturen. Man skulle ju tro att ett intag av dessa växter och deras aktiva substanser i naturlig form skulle vara att föredra. Så skulle jag själv gärna se att det skulle fungera i alla fall. Vid grym smärta skulle jag hellre dricka råopium-te eller röka råopium istället för att tvinga i sig kodein utblandat med 500mg levervåldtagande paracetamol. Men lagstiftningen ser till att det inte är möjligt. Istället är det små piller med kryptiska namn som skall sväljas i tron på att det är den enda ”riktiga” medicinen som verkligen fungerar. De stora läkemedelsföretagen ser till att vi har dålig koll på vad vi sätter i oss, samt så är de få stora läkemdelsbolagen de enda som har rätt att pumpa ut ”riktiga läkemedel” åt människor. I can’t see why… Själv använder jag värkmedicin eller vad nu än doktorn ordinerar, främst för att det bara finns det dåliga alternativet. Rant complete.

    1. jag skulle nog också hellre använda de aktiva substanserna i sin naturliga form istället för dem som gått genom en lång rad hokuspokus i laboratorierna, så länge det a) är bevisat att just det hjälper mot just det jag behöver hjälp med, b) är ok från statens sida så jag inte kastas i fängelse för att jag försöker må bra och c) är relativt troligt att jag inte blir helt kocko av dem.
      läkemedelsbranschen är en shady business, men tyvärr är det den åtminstone jag måste vända mig till för att må bra. och jag kan inte påstå att jag inte skulle vara tacksam för dem som sitter där och tar fram olika läkemedel, för det är nog tack vare dem som jag mår så pass bra som jag gör idag. men ja, ett toppen-alternativ är det ju inte.

  3. Bra skrivet! Har själv märkt att det ofta går att minska sitt pillerknapprande för vardagliga krämpor (min mensvärk har tex. minskat otroligt mycket efter att jag började använda menskopp istället för bindor/tamponger) men det är ju en helt annan sak ifall man har en allvarlig sjukdom. Visst finns det ju en del alternativa metoder (min syster har också endometrios och håller på och experimenterar med allt möjligt) men det är ju ganska jobbigt att hålla på och testa sig fram hela tiden, speciellt om man redan färdigt mår dåligt och inte vet vad som påriktigt hjälper. Kan också bli störd på den där attityden även om jag annars tycker det är super med naturliga botemedel, tror inte de som förespråkar det tänker på att det inte funkar för alla. Måste vara helt jävligt med dina sjukdomar :/

    1. Det går absolut att minska sitt pillerknaprande med olika små knep! (mot mensvärk är ju till exempel en värmedyna en bra räddare i nöden och kamomillte påstås kunna lindra smärtorna även om jag själv aldrig märkte någon skillnad. och mot t.ex. huvudvärk kan ett stoooort glas vatten, en kylpåse eller frisk luft göra att en kanske slipper att ta de där pillren ibland) Och varje värktablett en klarar av att vara utan är ju nog bara på plus!

      Till mer allvarliga och kroniska krämpor finns ju såklart också många olika alternativa, skolmedicin-fria, metoder att testa på, av vilka vissa säkert kan fungera hur bra som helst. Jag skulle dock själv helst veta att det bevisligen hjälper innan jag provar på något mer alternativt, för det känns lite som att famla i total blindo annars, plus att det i värsta fall kan försämra mitt mående. Men jag hoppas att din syster hittar metoder som fungerar och passar åt henne!

      Mina sjukdomar är (tack vare medicinerna) för tillfället ganska bra under kontroll (peppar peppar, ta i trä etc.), så nu känns det som tur inte så hemskt jävligt :)

  4. Jag tar ganska ofta i diskussioner upp de sätt jag använder för att försöka undvika läkemedel. Men jag hoppas verkligen att jag inte gör det på ett sätt som får den andra att känna att jag tror mig vara bättre. Och det handlar främst om flunssor och magproblem, inte om att bli fri från cancer med morot och rödbeta.

    Det känns bara så tokigt att så många inte ens vet vilka möjligheter de skulle kunna ha. Har själv till exempel botat urinvägsinfektion med lingonsaft, istället för att köra en antibiotikakur. Och det är ju sånt man hemskt gärna berättar åt andra.

    1. Jag tycker det är helt okej (och i många fall bra) att dela med sig av olika knep för att lindra eller slippa diverse småförkylningar och liknande, så att den en berättar åt kanske kan slippa att ta det där pillret om åkomman kan lindras på ett mer hälsosamt sätt :) Men då är det viktigt att dels komma ihåg att de där knepen som funkar för en själv inte funkar för alla och dels ha förståelse för att andra av olika orsaker kanske hellre tar det där pillret än förlitar sig på olika husmorstips och naturläkemedel.
      Superbra annars om du kunnat bli av med en urinvägsinfektion med hjälp av lingonsaft istället för antibiotika, för antibiotikakurer är ju nog inte det roligaste…

Kommentera

