boktips

Fick en kommentar som såg ut såhär:

Hej! Hamnade på något vänster in på din blogg och märkte att du verkar läsa en hel del. Jag älskar att läsa men har lite fastnat i kriminalroman/deckare genren. Skulle gärna läsa något helt annat. Så min fråga är, har du några favoritböcker som man absolut inte får missa att läsa? :) /Fanny

Mitt läsande går i perioder, men det här året har jag läst väldigt mycket skönlitterärt (som motvikt till all facklitteratur jag plöjde genom under arbetet med kandidatavhandlingen). Jag läser helst inte torra gamla klassiker, utan gärna något mer modernt och lättläst eftersom den typen av böcker ger mig just den avkoppling jag behöver.

Jag vet att många har favoritböcker de regelbundet läser på nytt. Jag är inte sån. Jag kan inte komma på en enda bok jag läst fler än ett varv. För den skull inte sagt att jag inte läst böcker jag gillat mer än andra, jag får bara inte ut något av att läsa samma sak på nytt (det här gäller också filmer). Så några regelrätta favoritböcker som jag alltid återkommer till har jag nog inte (däremot nog favoritförfattare).

Det finns en viss typ av böcker som faller mig mer i smaken än andra och det är de som (oberoende genre) på något sätt bryter mot en eller flera normer. Av böcker som passar in på det här kan från årets bokskörd till exempel nämnas ungdomsboken ”Jag, en” av David Levithan och ”Närhelst hon kommer” av finlandssvenska Jolin Slotte.

Bland författare är Sara Lövestam en stor favorit. Hennes böcker innehåller intressanta och ibland lite udda karaktärer och storyn är spännande, oförutsägbar och håller hela vägen. Här finns många guldkorn som en faktiskt inte får missa: ”Udda”, ”I havet finns så många stora fiskar”, ”Tillbaka till henne”, ”Hjärta av jazz” och ”Sanning med modifikation” (snart kommer också fortsättningen på den sistnämnda: ”Önska kostar ingenting”). Dessutom har hon i år kommit ut med sin första ungdomsbok ”Som eld”, vilken jag ännu inte läst, men vågar gissa håller samma standard som hennes vuxenromaner. Fredrik Backman är en annan författare vars böcker jag fallit pladask för, mest tack vare de väldigt speciella karaktärerna (”En man som heter Ove”, ”Min mormor hälsar och säger förlåt” och ”Britt-Marie var här”).

Och även om Fanny som frågade efter boktips gärna ville komma bort från deckar-genren tänker jag ändå passa på att nämna min favoritförfattare på just det området: Katarina Wennstam. Hon har tidigare gett ut en trilogi om mäns våld mot kvinnor (”Smuts”, ”Dödergök” och ”Alfahannen”) och håller nu på med en serie som kretsar kring två kvinnliga huvudkaraktärer; en försvarsadvokat och en polis (”Svikaren”, ”Stenhjärtat”, ”Skuggorna” och ”Skymningsflickan” som kommit ut i år och vilken jag ännu inte hunnit läsa). Om en gillar deckare (och feminism) är det de här böckerna en ska sikta in sig på vid nästa biblioteksbesök.

5 reaktioner till “boktips

Kommentera

