det där med bilder på döda kroppar

Jag har suttit och skrivit (och raderat) utkast efter utkast de senaste dagarna, utan att känna att jag alls får ur mig något av det jag vill säga. Det är så mycket som skaver och skrämmer just nu i världen att jag inte vet var jag ska börja.

Det handlar om de här bilderna som fyller våra medier. Bilderna på flyende, gråtande och ibland döda människor. Människor som lämnar allt och flyr med hopp om att kunna skapa sig en bättre framtid. Flyktingkrisen är skrämmande, obehaglig och otroligt sorglig, och jag hoppas att alla vi som lever i säkrare länder och under bättre förhållanden gör vad vi kan och orkar för att hjälpa. Det är dock inte vad jag tänkte ta upp i det här inlägget.

Det handlar istället om bilderna. Mer specifikt bilderna på döda kroppar. De här bilderna gör mig hemskt illa till mods, inte bara för att de är hemskt obehagliga och verkligen inte för att jag helst bara lever i en bubbla där alla är lyckliga och inget farligt händer, utan för att jag tänker på människorna som avbildas och deras nära och kära utanför bilderna. Jag tänker på dem vars döda kroppar nu sprids i sociala och traditionella medier. På dem som bara ville ha en bättre framtid men nu pryder framsidor på tidningar och används för att öppna upp omvärldens ögon. På dem vars integritet jag vågar påstå att vi kränker och totalt kör över genom att publicera, dela och sprida bilderna.

Jag förstår varför bilderna har publicerats. Jag inser att det är ett sätt att få folk att reagera. Att få oss att inse att det här händer här och nu och att vi måste göra något åt situationen. Bilderna (och framförallt den som synts överallt de senaste dagarna, med en liten treårig människokropp) har hjälpt till att öppna upp omvärldens ögon. Folk har reagerat och många har gjort både små och större gärningar för att hjälpa. Bilderna har tjänat (vad jag antar är) sitt syfte. Men det känns inte mer okej för det.

Låt mig fråga så här: Hur ofta skulle medierna publicera bilder på, låt oss säga, döda finländska småbarns kroppar? Skulle det vara okej? Inte? Varför är det då okej när det gäller döda syriska småbarns kroppar?

3 reaktioner till “det där med bilder på döda kroppar

  1. tanken har slagit mig med, kul för människornas anhöriga som nån dag får se de där bilderna, om de inte redan gjort det?? Jag har inte betraktat bilderna så noggrannt, och har mest sett dendär ena bilden på 3-åringen, men jag hoppas att alla dessa bilder åtminstone är sådana att man inte direkt kan identifiera människan på bilden..

Kommentera

