6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…

Först och främst kan jag väl säga att jag nog inte tycker det är så hemskt svårt att vara feminist. Inte egentligen. Fördomar som riktar sig mot mig för att jag är feminist kan jag oftast leva med (förstås beror det ju på hur de tar sig uttryck). Att se problem och orättvisor i samhället när andra missar dem eller inte förstår vad som är problematiskt kan vara jobbigt emellanåt, speciellt de gånger det känns som att en behöver peka ut dem och det i sin tur leder till småjobbiga diskussioner eller blir stämningsdödare, men det är också överkomligt.

Det som känns svårast för mig med att vara feminist är att det verkar finnas en förväntan och uppfattning från andra människor att en ska behöva stå på barrikaderna 100% av tiden och alltid ta varenda debatt för att kunna anses vara feminist på riktigt. Det här fenomenet uppträder egentligen ganska ofta när en på något sätt avviker från en normativ samhällssyn (till exempel om en är vegetarian/vegan eller kanske mer miljömedveten än genomsnittet) och är lika frustrerande oberoende vad det gäller.*

Trots att jag kallar mig feminist och försöker leva mitt liv så långt det går efter just en sådan livsfilosofi står jag inte på barrikaderna 24/7. Jag lever inte alltid helt 100 procentigt efter mina värderingar. Jag felar, fuckar upp och får helt fittit leidon** på genusfrågor ibland. Och det är helt okej. Till och med för en feminist. Faktiskt.

*Peppe skrev förresten för en tid sedan lite om fenomenet att bli shamead för att inte göra tillräckligt när en åtminstone gör någonting. Jag berörde det också delvis i julkalendern i december, där jag skrev om hur jag hanterar att icke-feministiska inslag smyger sig in i min vardag utan att jag menar det och om diskriminerande och kränkande skämt, samt hur en kan hantera sig själv om en skrattar med och inte alltid orkar ta debatten.

**För den som inte är så insatt i österbottniska dialekter kan vi väl för enkelhetens skull översätta frasen ”att ha fittit leidon på något” till en kraftfullare version av ”att vara fan så trött på något”.

Tidigare inlägg ur 10xfeminism-listan finns här: Det här är feminism för mig…Det här är feminism inte för mig…Jag började kalla mig feminist när jag var…., Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den… och De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är….

5 reaktioner till “6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…

Kommentera

