5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…

”Feminismen behövs inte längre, vi är redan jämställda”

Här i Finland har vi lyckan att kunna kalla oss relativt jämställda, speciellt i jämförelse med många andra länder. Kvinnor och män är enligt lagen jämställda och diskriminering på grund av kön är inte ok. Det betyder ju tyvärr inte att det i praktiken faktiskt ser ut så och att alla orättvisor är eliminerade, allra minst när en ser till andra faktorer än just kön.

Feminism innebär för mig inte bara att se till kvinnors jämlikhet med män, utan också att försöka förbättra bland annat sexuella, etniska eller könsminoriteters rättigheter och situation, och på dessa plan är vi inte alls speciellt jämlika (till exempel har vi i Finland fortfarande kvar ett tvång på att transsexuella som juridiskt vill byta kön måste vara sterila, vilket är en grov kränkning av transsexuellas rättigheter).

Det är ju också så att det faktum att vi här uppe i Norden idag är relativt jämställda inte innebär att det är så det ser ut i resten av världen också. Och fastän det nu vore så att vi här i just den här delen av världen skulle vara etthundra procent jämställda, betyder det då att en kan ignorera resten av världen och komma med påståenden om att feminismen inte längre behövs? Är vi så egoistiska att vi bara ser till vår egen lilla bubbla? (Spoiler: Oftast, ja.)

”Men män förtrycks ju också!”

Visst, men enligt min verklighetsuppfattning är män generellt överordnade och har bättre villkor än kvinnor. Att det generellt ser ut så betyder inte att män på vissa punkter inte kan ha det sämre än kvinnor (till exempel berör den allmänna värnplikten i Finland endast män och män har också högre självmordsfrekvens än kvinnor), däremot betyder det att ”mansförtrycket” inte direkt rör sig på samma nivåer som ”kvinnoförtrycket”… Är för övrigt inte helt bekväm med att tala i termer av just kvinnoförtryck (eller mansförtryck för den delen) när jag diskuterar dagens Finland.

”…Inte alla män!”

Nä, och det har jag aldrig påstått heller. Sällan när den här kommentaren poppar upp handlar diskussionen om män som individer, utan om män som grupp, om strukturer. Och vi måste kunna diskutera strukturer utan att varenda jävel som tillhör den aktuella gruppen (i det här fallet då män) tar åt sig personligen och börjar tjafsa emot att problemet ens existerar för att just de själva inte är sådana.

Typ sånt.

Tidigare inlägg ur 10xfeminism-listan finns här: Det här är feminism för mig…Det här är feminism inte för mig…Jag började kalla mig feminist när jag var…. och Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den….

6 reaktioner till “5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…

Kommentera

