4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…

Jag minns att jag på ett läger någon gång i tidiga tonåren hade en ledare med orakade armhålor och ben, samt pösiga kläder och lite radikala åsikter på det. Den här ledaren fick ensam stå som bild för feminismen i några år innan jag ens ifrågasatte min uppfattning.

Det talades inte alls lika mycket om feminism då när jag var tonåring som det gör nu (eller är det bara i min egen lilla bubbla feminism och jämställdhetsfrågor regelbundet tas upp för diskussion?). Jag tror jag inte riktigt fattade vad det innebar att vara feminist. Och inte verkade det ju som någonting jag borde vilja vara heller, baserat på den väldigt begränsade bild jag hade av feminister. Håriga och med formlösa kläder, raka motsatsen till hur media berättade för mig att jag borde se ut.

Med tiden, när jag blev äldre, mognare och mer påläst insåg jag att min uppfattning om det där som kallades feminism kanske var lite felaktig och att jag nog egentligen höll med om ganska mycket av de där tankarna som verkade gå under termen. Dessutom verkade det ju som att det där med kroppsbehåring nog inte var en riktigt så betydande del av att vara feminist som jag fått för mig.

Tidigare inlägg ur 10xfeminism-listan finns här: Det här är feminism för mig…Det här är feminism inte för mig… och Jag började kalla mig feminist när jag var….

11 reaktioner till “4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…

  1. Jag tror faktumet att man är uppväxt i Korsholm kan ha ganska mycket med det att göra att man sent började reflektera över vad feminism är…

  2. Känner så igen mig i det du skriver! Det är först för en kanske 3-4 år sedan jag på riktigt började fatta att jag nog var feminist hehe. ”Jag är inte feminist, men jag vill ha ett jämlikt samhälle” är en fras jag tidigare brukade använda… Tänk så fel man kan ha, men som tur är kan man alltid få nya uppfattningar.

Kommentera

