julkalender – lucka 21

Sen skulle jag gärna vilja ha ett inlägg om handikapp och sexualitet. Vad tycker du? Borde Finland följa Danmarks exempel där personer med funktionsnedsättning vid behov har rätt till assistans för att kunna ha sex? I Danmark är det även tillåtet för vårdperonal att engagera sig i sina patienters sexualitet i behandlingssyfte, och även att förmedla kontakter med en sexarbetare så länge inget vinstintresse är inblandat. Speciallärare, socionomer och arbetsterapeuter har även möjlighet att gå en utbildning inom området funktionshinder och sexualitet för att kunna utveckla läromedl och hjälpa med sexredskap och tekniker som passa varje enskild individ. I Finland ligger vi väldigt långt efter detta.

Först och främst måste jag säga att jag inte alls är insatt i den här frågan och därför inte har någon som helst koll på hur det här funkar i Danmark. Mitt spontana svar på frågan var dock att ja, det här är ju en bra idé! Sedan läste jag runt lite i olika diskussioner och intervjuer om ämnet och som så ofta märker man hur lite man egentligen vet när man lär sig mer… Nu är jag inte alls lika säker på mitt svar längre. Snarare är jag väldigt kluven och vågar därför inte riktigt uttala mig innan jag forskat vidare i frågan. To be continued.

Kommentera

