julkalender – lucka 18

Vilken bra ide! Jag hade garna velat hoera dina tankar kring feminism i din vardag. Framforallt hade det varit intressant att hoera hur andra (du) hanterar insikten av hur ofeministiska inslag smyger sig in i var vardag utan att vi ibland relfekterar over dem innan det ar forsent. (vet inte om du forstar vad du menar, men fri tolkning funkar bra haha!). Tack!

Jag försöker att leva så långt som möjligt efter mina värderingar, vilket förstås inkluderar ett feministiskt förhållningssätt till mig själv och omvärlden. Men trots att mina studier har feministisk inriktning, majoriteten av mina vänner är feminister och jag försöker integrera feminismen i min vardag så mycket det bara går, lever jag ändå inte i en bubbla där icke-feministiska inslag aldrig dyker upp. Jag har sociala kontakter med människor som inte definierar sig som feminister, jag rör mig ute i verkligheten där det finns gott om antifeminism och jag är själv långt ifrån perfekt.

Oberoende hur mycket jag själv anstränger mig för att leva efter min feministiska regelbok är det ett faktum att andra inte kommer att göra det, dessutom klarar jag själv högst antagligen inte heller av att göra det till hundra procent 24/7. Därför är det bara att acceptera att icke-feministiska inslag kommer att smyga sig in både här och där, och på något sätt försöka hantera dem när de kommer.

Jag går inte under om jag märker att jag själv har agerat icke-feministiskt, dock försöker jag tänka över hur/varför det blev så och vad jag borde gjort istället, för att det inte ska upprepas om jag hamnar i en liknande situation igen. Är det någon annan som agerat väldigt icke-feministiskt tar jag antingen upp det med personen ifråga (speciellt om det är någon jag känner bra) och försöka förklara varför hens agerande var problematiskt, eller så lever jag helt enkelt med det och går vidare.

Ingen är perfekt och det är väldigt svårt att leva ett liv som på precis alla plan till 100% följer en feministisk ideologi. Det är bara att acceptera, annars kommer man att gå under.

2 reaktioner till “julkalender – lucka 18

Kommentera

