julkalender – lucka 14

oj ja kom på en till (efter att ha läst kommentarer på artiklar om könsneutrala äktenskapslagen) flera drar liknelser till polygami och försöker få det till att homopar diskriminerar polygamister eftersom det inte ännu är lagligt med månggifte och de inte arbetat för den saken samtidigt. Äpplen och päron tycker jag men vad tycker du? Beror ju förstås på om det är den klassiska en man flera fruar och inget förhållande fruarna emellan, eller flera vuxna i förhållande med varandra. Ja, är allt okej? Förvirrande för barnen i såna familjer? Tror du en sån lag kommer bli möjlig i Finland?
Förstår inte alls varför det ska jämföras då tvåsamhet oberoende kön inte kan likställas med polygamister, men likväl är de så nöjda med sig själva då ingen vill svara på frågan de så fiffigt kommit på ;) haha!

Har otaliga gånger själv sett i kommentarsfält hur motståndare mot en könsneutral äktenskapslag drar upp frågan om månggifte och tycker det är en ganska intressant frågeställning.

Jag tycker kanske inte heller att en könsneutral äktenskapslag och månggifte är helt jämförbara, men kan faktiskt inte riktigt lägga fingret på varför. Jag tror faktiskt att jag måste ta mig en funderar på det här och återkomma när jag fått klarhet i mina tankar. För rent logiskt är de visst helt jämförbara. De som strävar efter en könsneutral äktenskapslag vill ge samkönade par samma möjligheter att gifta sig som olikkönade, medan de som förespråkar månggifte vill att polyamorösa* ska ha likadana möjligheter att gifta sig som (olikkönade) monoamorösa. Att inte tycka att de är jämförbara eftersom det ena handlar om tvåsamhet medan det andra handlar om polyamori är ju faktiskt ganska samma sak som att säga att äktenskap mellan olikkönade och samkönade par inte är jämförbara eftersom det ena handlar om två av olika kön och det andra om två av samma. Och jag tycker ju att äktenskap mellan olik- och samkönade par är helt jämförbara, så… Jag måste återkomma till det här.

Jag tror på att varje vuxen människa själv ska få bestämma hur hen vill leva, så länge det inte skadar någon annan, och det här gäller förstås också kärleksrelationer. Vill man leva monogamt så gör man det, vill man hellre ha flera partners, och alla inblandade är okej med det, lever man så. Det finns otaliga olika sätt att ha kärleksrelationer på och inget är mer rätt eller fel än något annat (så länge det inte skadar någon, som sagt).

Jag ser själv inget problem i en lagstiftning som tillåter fler parter än två att gifta sig med varandra, så länge alla är med på det. Jag tvivlar dock på att en sådan lag kan bli allvar i Finland, åtminstone inte inom den närmaste framtiden. Polyamorösa förhållanden är fortfarande väldigt tabu och socialt stigmatiserade. Jag har dessutom fått uppfattningen att människor överlag förknippar månggifte med hemskt patriarkala kulturer, där mannen tar sig så många fruar han vill utan att bry sig i vad dessa tycker om det, vilket i sig antagligen gör attityden mot månggifte ännu mer negativ.

Att det skulle vara förvirrande för barn i en polyfamilj tror jag egentligen inte, eftersom det är vad de växer upp med och det är det normala för dem. Såklart kommer de att märka att andra människor lever på ett annat vis och med andra familjekonstellationer, vilket ju kan vara aningen förvirrande i sig (typ ”varför ser vår familj ut så här, när så få andra gör det?”). Dock tror jag inte att den ”förvirringen” skiljer sig så mycket från densamma hos barn i andra familjer som på olika sätt bryter mot normen.

*Polyamori innebär att man har (eller vill ha) kärleksrelationer med flera inblandade (med samtycke från alla förstås), medan polygami å andra sidan betyder giftermål mellan fler än två parter. Polyamori är med andra ord helt okej enligt lagen (dock inte så socialt accepterat), medan polygami inte är det.

4 reaktioner till “julkalender – lucka 14

  1. Intressanta synpunkter! Jag tror nog inte heller någon sån lagstiftning kommer bli aktuell i framtiden, det är väl för många olika aspekter att reda ut för att det ska vara möjligt, arvsrätt, barnens rättigheter om något skulle hända ena föräldern och så vidare.. Men det är ju bra att det är helt fritt fram att leva i vilken familjekonstellation man väljer själv! Men helt ärligt skulle jag säkert bli förvånad och kanske ha mina fördomar om mina barn hittar en kompis vars föräldrar bor (och är i förhållande) med en tredje person..! Men samtidigt är det ju bra att påminna sig själv om att det finns alla sorters människor och alla är lika okej! (och att se till att barnen också vet det!)

  2. Jag tycker alltid att det är så ”roligt” när folk emot samkönat äktenskap argt frågar om vi ska börja tillåta polygami då också?? Mitt spontana svar är ”Ja? Varför inte?”. Om man nu tänker på barnens bästa så borde det ju åtminstone vara betydligt säkrare för barnet att ha många vuxna omkring sig, och även fler vårdnadshavare än bara två.
    Vad gäller dessa patriarkala giftemål där en man har många kvinnor; där ligger ju problemet inte i just polygamin i sig, utan i just de patriarkala strukturer som finns i samhället.

Kommentera

