julkalender – lucka 9

Har du alltid varit intresserad av dessa frågor, eller kom intresset vid någon specifik tidpunkt i ditt liv?

Jag har något minne av att jag efter högstadiet började intressera mig mer och mer för jämställdhetsfrågor, även om jag inte benämnde mig själv som feminist förrän kanske någon gång 2009. Jag har alltid läst väldigt mycket och i det här skedet började jag studera inne i stan och fick bra tillgång till stadsbibliotekets utbud, vilket gjorde att jag också började släpa hem tyngre litteratur och fackböcker att plöja genom, och på den vägen är det.

Intresset för sexualitetsfrågor kom också det någon gång i mitten av tonåren, när jag plötsligt insåg hur mycket fördomar och bad attitudes det fanns omkring mig, till och med i min närmaste omgivning. När jag senare började följa en del HBTQ-relaterade bloggar och satte mig in i vad som egentligen ryms under HBTQ-paraplyet växte också ett litet intresse för transfrågor fram.

Med tiden har mina intressen för liknande frågor vuxit och idag studerar jag inom området!

En reaktion till “julkalender – lucka 9

Kommentera

