6.12

Jag är egentligen inte alls patriotisk av mig. Helst skulle jag leva i en värld där det inte finns länder, där det inte finns statsgränser som ska vaktas och tjafsas om när de överträds av någon som av någon anledning borde hållas på andra sidan. Men idag, på självständighetsdagen, har jag ändå tänkt några gånger på hur tur jag ändå har som lever i ett självständigt Finland, ett land som i förra veckan godkände en könsneutral äktenskapslagstiftning, och inte till exempel i ett Ryssland, där man enligt lagen kan straffas för att man pussar någon av samma kön.

Kommentera

