en julkalender

Jag fick en fix idé om att ha en julkalender i min blogg det här året. Inte för att jag gillar julen (för det gör jag inte) utan för att min blogg verkar ha en tendens att självdö/gå i dvala med jämna mellanrum och jag känner att mörka december kanske utgör ett riskmoment för just det här.

Jag tänkte alltså såhär: Om ni klämmer ur er frågor och önskerubriker av olika slag nu under resten av november, så svarar jag på en per dag under den långa väntan på julen och på självaste julafton kanske något jättespännande händer. Hur låter det?

Gärna får eventuella frågor/rubriker röra sig kring bloggens tema, men har ni något annat på hjärtat släng nu för all del med det också! Och för att det här ska bli till något krävs ju obviously minst 24 frågor eller rubriker, så keep ‘em coming.

21 reaktioner till “en julkalender

  1. Vilken bra ide! Jag hade garna velat hoera dina tankar kring feminism i din vardag. Framforallt hade det varit intressant att hoera hur andra (du) hanterar insikten av hur ofeministiska inslag smyger sig in i var vardag utan att vi ibland relfekterar over dem innan det ar forsent. (vet inte om du forstar vad du menar, men fri tolkning funkar bra haha!). Tack!

  2. Woop woop, bra idé! Jag skulle ha två önsketeman/frågor, nämligen härskartekniker och diskriminerande jargong.

    Härskartekniker: Vad de är, hur de ser ut och framför allt – hur en kan bemöta dem. Vad är bra sätt att komma runt dem, och också – hur bli medveten om när en själv använder dem? Som på många sätt privilegierad människa är jag rädd att jag utnyttjar härskartekniker utan att jag vill det.

    Diskriminerande jargong: Då folk i ens närhet kommenterar annat folk på ett rasistiskt/sexistiskt/annat diskriminerande eller nedlåtande sätt. ”Just typiskt kvinnor att…”, ”Det var en tattare som…”, ”Det är så gay att…” osv. Eller dessa eländiga skämt på någon annans bekostnad. När gäller det att säga ifrån och finns det gånger då det bara är bättre att vara tyst? Hur ska en komma förbi känslan av att vara en glädjeförstörare för att en inte skrattar med? (Eller hur ska en hantera sig själv om en trots allt skrattar med för att en inte orkar ta upp kampen just där och då?) Allt sånt!

    Ungefär så här välformulerad är jag en tisdag morgon…

  3. Hurra, vilken bra idé! Jag föreslår ett inlägg om att beakta HBTQ-frågor och regnbågsfamiljer i skolan och dina tips kring hur man kunde göra det i praktiken.

    1. (Med ”skolan” menar jag alltså lågstadiet/högstadiet, och med ”man” menar jag lärare och annan skolpersonal. Känner att jag formulerade mig lite dåligt i min iver.)

  4. Hej! Jag har skickat ett mejl till adressen du har här på bloggen. Vet inte om du har sett det så skriver en kommentar här för säkerhets skull!

  5. Hur ser du på kristendom/religösa samfund och hbtq frågor, borde det vara självklart att kyrkan följer med tiden och blir mer accepterande eller ska vi acceptera läget..? Det skrevs så överraskande (för mig) många kommentarer på vbl när jeppis pride var aktuellt om hur kyrkan ska lämnas ifred av hbtq personer att jag förstod att det inte är så självklart för alla att alla borde rymmas med. Så borde de som tycker så respekteras i sin önskan? Ja, kanske du förstår vad jag är ute efter :)

    Och lite lättsammare, lista årets 5 bästa blogginlägg (dina egna eller andras)

      1. oj ja kom på en till (efter att ha läst kommentarer på artiklar om könsneutrala äktenskapslagen) flera drar liknelser till polygami och försöker få det till att homopar diskriminerar polygamister eftersom det inte ännu är lagligt med månggifte och de inte arbetat för den saken samtidigt. Äpplen och päron tycker jag men vad tycker du? Beror ju förstås på om det är den klassiska en man flera fruar och inget förhållande fruarna emellan, eller flera vuxna i förhållande med varandra. Ja, är allt okej? Förvirrande för barnen i såna familjer? Tror du en sån lag kommer bli möjlig i Finland?
        Förstår inte alls varför det ska jämföras då tvåsamhet oberoende kön inte kan likställas med polygamister, men likväl är de så nöjda med sig själva då ingen vill svara på frågan de så fiffigt kommit på ;) haha!

  6. Jag vill gärna veta 10 funfacts om dig som de flesta kanske inte vet om dig :)

    Sen skulle jag gärna vilja ha ett inlägg om handikapp och sexualitet. Vad tycker du? Borde Finland följa Danmarks exempel där personer med funktionsnedsättning vid behov har rätt till assistans för att kunna ha sex? I Danmark är det även tillåtet för vårdperonal att engagera sig i sina patienters sexualitet i behandlingssyfte, och även att förmedla kontakter med en sexarbetare så länge inget vinstintresse är inblandat. Speciallärare, socionomer och arbetsterapeuter har även möjlighet att gå en utbildning inom området funktionshinder och sexualitet för att kunna utveckla läromedl och hjälpa med sexredskap och tekniker som passa varje enskild individ. I Finland ligger vi väldigt långt efter detta.

  7. Åsikter , orsaker och tankar om varför vi oftast ser män som hjälten och huvudkaraktär i filmer medan kvinnor antingen behöver hjälp eller är hjältens sidekick? Vad krävs för att vi ska få fler flimer med starka kvinnliga karaktärer?

  8. Vad tycker du, borde någon form av attitydförändring ske på dagis och i skolor angående genusfrågan, eller är det helt och hållet föräldrarnas ansvar att vägleda och ifrågasätta könsrollerna?

    Har du alltid varit intresserad av dessa frågor, eller kom intresset vid någon specifik tidpunkt i ditt liv?

    Kan man lära gamla hundar sitta? Borde vi alltså strunta i att försöka öka toleransen hos äldre generationer och istället fokusera all vår energi på att göra kommande generationer så toleranta och öppna för olikheter som möjligt?

    Tre frågor som jag kom att tänka på, och obs obs, timmen är inte slagen ännu! ;)

  9. Vad tror du, kommer kvinnor någonsin att kunna ta för sig sexuellt i samma utsträckning som män utan att stämplas som lösaktiga eller på annat sätt nedvärderas? Eller är det bara en fråga om biologi, att kvinnor är oftast inte lika sexuellt drivna som män, och att avvikande individer kommer alltid att ses snett på?

    Vad har du för färg på dina trosor? ;) ;) ;)

Kommentera

