om n-ordet

I Sverige är det ramaskri kring SVT:s val att klippa bort två kränkande element ur den nya versionen av Pippi-serien. Icke förvånande är det en enorm grupp människor som (tangetbords-)krigar för sin rätt att få använda ordet n*ger, eftersom de inte anser det vara kränkande.

Men vet ni vad? Och lyssna nu noga alla andra vita människor med västerländskt utseende: IT’S NOT OUR FUCKING CALL TO MAKE. Vi kan inte sitta och bestämma vad som är kränkande och rasistiskt eller inte, när det inte ens gäller oss. Låt människor som faktiskt berörs avgöra om något är kränkande eller inte. Håll tyst och lyssna.

4 reaktioner till “om n-ordet

    1. jag har ganska liknande känslor kring debatten som du..
      åååh, tack så hemskt mycket för bloggutmärkelsen, så fint! jag ska försöka skicka utmärkelsen vidare, bara jag hittar tillräckligt många bloggar med tillräckligt få följare i min massiva klump av bloggar jag följer ;D

  1. Förstår inte att folk kan reagera negativt på att de censurerar Pippi Långstrump. Jag tycker tvärtom de censurerar för lite. Min absoluta bästis i livet heter Fabian. Jag blir otroligt kränkt när Pippi utbryter ”Fy Fabian.” Otroligt kränkande så FRAM MED SAXEN. Min syster blev retad när hon var liten för sitt röda hår, något som många flickor får känna av. Antingen får de göra om pippis hår och om inte det går så bara FRAM MED SAXEN. Poliserna i berättelsen görs fruktansvärt dumma vilket är kränkande för hela poliskåren så bara FRAM MED SAXEN. Flera av mina vänner är lite runda om magen så förstå att det är oerhört kränkande för alla korpulenta att pippis pappa kungen spelas av Beppe som är rund om magen. Föreställ er hur alla kungligheter runt om måste bli kränkta av detta. FRAM MED SAXEN.

    Och vad ska man då inte säga om det fruktansvärda behandlandet av den sovande farbror Gustavsson? Han mobbas av pippi när hon kallar honom ”lilla söta kanin” och matar honom med maskrosblad. Kan ni ens föreställa er hur kränkande detta måste vara mot alla som heter Gustavsson. Ja usch och fy Astrid Lindgren. Hade du varit vid liv borde vi ställa dig inför rätta för all skit du åsamkat oss.

Kommentera

