frivillig enkelhet är ett privilegium

Jag har tänkt lite på det här med frivillig enkelhet och är medveten om att hela idén kan ses som lite problematisk ur ett klassperspektiv.

En frivilligt vald enkelhet är något som inte är möjligt för alla. För många är en enkel livsstil med bara det nödvändigaste inget självvalt, utan något påtvingat man måste finna sig i på grund av olika omständigheter. Att inte ha råd eller möjlighet att skaffa mer än det man absolut behöver, och ibland inte ens det, är inget jag vill romantisera eller försöka vända till något positivt. Det är och förblir förjävligt att en stor mängd människor tvingas leva i fattigdom eller på svältgränsen.

Med det här inlägget vill jag bara säga att jag är medveten om att jag själv är privilegad i det här avseendet. Jag är privilegad som har så mycket pengar att röra mig med att jag klarar vardagen utan att vända på varenda slant. Även om jag inte har pengar i överflöd och kan gå ut och köpa vad som helst när som helst, är jag privilegad som har så att jag klarar mig och till och med utan problem kan rensa bort saker ur mitt hem. Det är inte möjligt för alla och det är jag medveten om. Frivilligt vald enkelhet är ett privilegium.

Det här inlägget har också publicerats på min andra blogg

En reaktion till “frivillig enkelhet är ett privilegium

Kommentera

