1. Det här är feminism för mig…

I våras skulle jag ”för att hålla liv i mitt bloggande” göra en serie med tio inlägg på temat feminism. Bättre sent än aldrig kommer nu det första inlägget om vad feminism är för mig. Det här inlägget har varit förvånansvärt svårt att skriva, trots att just den här frågan är något jag regelbundet måste ta ställning till inom mina studier.

Den klassiska definitionen av feminism är en medvetenhet om att gruppen kvinnor generellt är underordnade gruppen män, samt en vilja att förändra det förhållandet. Utöver det är feminism för mig också att uppmärksamma och motarbeta maktstrukturer, inte bara gällande kön utan också till exempel klass, etnicitet, ålder och sexualitet. Det är en önskan om att människor ska få vara sig själva och inte definieras eller dömas utifrån någon enstaka faktor av alla de delar som tillsammans gör deras person.

10 reaktioner till “1. Det här är feminism för mig…

Kommentera

