earth overshoot day

Idag infaller Earth Overshoot Day, dagen när de förnybara naturresurserna för året tar slut och resten av 2014 lever vi därför över våra tillgångar. Den här dagen infaller lite tidigare för varje år och om utvecklingen fortsätter att gå åt samma håll skulle det behövas tre jordklot år 2050 för att kunna producera tillräckligt med naturresurser i relation till hur mycket som konsumeras (idag ligger behovet på ett och ett halvt). Med andra ord är de konsumtionsmönster och levnadsvanor vi har här i västvärlden allt annat än hållbara i längden.

Om man är intresserad av att veta hur stort ens eget ekologiska fotspår är och hur många jordklot som skulle behövas om alla hade likadana levnadsvanor som en själv, kan man ta reda på det här.

Samma inlägg hittas också på min nystartade spin-off blogg som kommer att handla om bland annat loppis, hållbar konsumtion och vägen till frivillig enkelhet. 

3 reaktioner till “earth overshoot day

  1. Dåligt test, provade klicka i alla alternativ som anses som mest miljövänliga och fick ändå 1,95. Gjorde samma sak igen men klickade i att jag åker väldigt mycket tåg och buss, fick över 4. Då jag klickade i enligt min verkliga förbrukning fick jag ca 2,5.

    1. tror nog det är hemskt svårt att göra ett riktigt bra och hundra procent verklighetstroget test. men gissar att det mest miljövänliga svaret på 1,95 har att göra med att en stor del av världens befolkning lever i stor fattigdom och att dessa, om man antog att precis alla levde som den som klickar i alla de mest miljövänliga alternativen i testet, skulle få betydligt höjd levnadsstandard och samtidigt större påverkan på miljön.

      1. Jag tänkte på det också senare, så 1,95 kan jag förstå. Fortfarande svårt att förstå över 4 bara p.g.a. mycket tåg- och bussåkning :)

Kommentera

