den könsneutrala äktenskapslagen

Riksdagens lagutskott röstade tidigare idag emot Tahdon 2013, medborgarinitiativet för en könsneutral äktenskapslag. Ännu finns dock hopp för en lagändring när riksdagen röstar om saken i höst, och jag hoppas verkligen att politikerna då tar sitt förnuft till fånga och röstar för jämlikhet istället för diskriminering.

I mina ögon är en könsneutral äktenskapslag något som borde vara en självklarhet och inget man behöver debattera eller fundera över. Att någon som vill dela sitt liv med en person av samma kön inte har samma juridiska rättigheter som sitt syskon, sin granne eller sin bästa vän, som delar livet med en person av motsatt kön, det är för mig helt obegripligt. Att ens kön i förhållande till ens partners dikterar huruvida man ens är lämpad att bli prövad som adoptivförälder eller inte övergår också det mitt förstånd. Hur vi idag kan rymma GPS, kamera, våra vänner och all världens webbsidor i en liten förpackning på 140 gram, men inte erkänna att kärleken är densamma oberoende vilka kön de som är kära råkar ha, det är vansinne.

Och till er som är lättade över lagutskottets beslut och anser det vara bra gjort av politikerna: Ni inser väl att det här också påverkar människor ni känner och tycker om? Ni förstår väl att personer som älskar någon av samma kön finns i er närhet, att det inte bara handlar om några enstaka ansiktslösa individer någonstans långt långt borta? Och ni fattar väl att ni genom att uttalat stöda en fortsatt diskriminering av homo- och bisexuella faktiskt kränker och sårar dessa människor något otroligt?

6 reaktioner till “den könsneutrala äktenskapslagen

  1. Åh jag hoppades att du skulle skriva något om det här!

    Jag håller helt med dig. Tycker att folk verkar missa att den här lagändringen faktiskt påverkar många människor enormt. Däremot påverkar den inte dessa motståndare överhuvudtaget (åtminstone inte på ett jämförbart sätt), så jag tycker egentligen att det är helt idiotiskt att en massa heteros som inte alls är påverkade ska sitta och rösta för hur jag ska ha möjlighet att leva mitt liv.
    Jag blir också väldigt ledsen av att läsa alla positiva kommentarer och ”hurra!!”-rop, för det får mig att inse att homofoberna inte är några ansiktslösa individer långt borta, utan människor som finns överallt, och säkert är det också människor i min närhet som jag träffar regelbundet och tycker om. Det är väldigt hemskt.

    1. vad kul om jag kunde uppfylla din önskan ;)
      tycker också att det är hemskt skrämmande när det går upp för en att homofoberna faktiskt också finns i ens egen närhet bland människor man tycker om, speciellt när det handlar om någon man aldrig kunde tro det om…

  2. Nu skulle det ju då vara dags för en ”medborgar-lobbningsgrupp” för att övertyga så många riksdagsmän som möjligt att rösta för förslaget då det kommer upp till behandling.
    Det är lätt att sitta hemma i soffan och skriva namnet på nån namninsamling på nätet men hur många är nu beredda att step up to the plate och köra racet till slut? Och hur många kastar upp händerna eller bara knyter näven i byxfickan och muttrar något om ”u-lan” eller ”ett steg närmare Ryssland”.
    It ain’t over til the fat lady sings. You want it? Then give that mother***ker everything you’ve got!

    1. det är ju just det, att det är så stort steg från att sitta och trycka lite på några tangenter till att faktiskt gå ut och göra något, att många faller bort. för egen del blir det bara pride och lite annan aktivism här och där, men skulle gärna göra så mycket mer bara hälsan och energin skulle finnas. man måste väl trösta sig med att också det lilla är bättre än ingenting, även om det sällan räcker ända fram…

Kommentera

