det normativa tänkandet

När jag ser barn i tydligt könade kläder (det ena iklätt rosa och det andra blått) vill jag dra mig själv i kragen lite när jag suckar åt den så tydliga könsuppdelningen. För vänta nu lite, ingenting säger att barnen inte kunde vara klädda helt tvärtemot normen, att den i rosa är pojke och den andra flicka, ingenting förutom det normativa tänkandet i mitt eget huvud.

3 reaktioner till “det normativa tänkandet

  1. Jag känner igen det här hos mig själv också.
    Jag började tänka på en grej: en av de viktiga poängerna med att klä barn mindre könsstereotypt är ju att omgivningen inte ska få fördomar och utefter det behandla barnen olika (t.ex. att man ser en gulligt klädd tjej och därför behandlar henne som att hon var väldigt söt, liten och snäll pga hennes kläder). Men jag har alltid tänkt på detta ur förälderns/barnets perspektiv, typ hur man ska göra för att omgivningen inte ska få dessa fördomar.
    Jag har lite glömt bort att jag ju är en del av omgivningen, och att det är just mina fördomar som ställer till det från början. Så visst är det ju bra att klä barn mindre könsstereotypt och åtgärda det på det sättet, men en minst lika viktig del är ju att vi (=omgivningen) funderar på vilka fördomar vi har beroende på barnets kön och utseende och försöker motarbeta dem. Helt enkelt sluta utgå ifrån att bara för att barnet ser ut/klär sig/beter sig på ett visst sätt så är det en pojke/flicka.

  2. Jag brukar generellt sett inte kolla så noga på småungar (de intresserar mig inte) men när jag gör det av någon orsak brukar jag aldrig ha den minsta aning om vilket kön de är.
    ”Det är en…en…bebis va?”

    Utöver det är jag såååå glad att jag aldrig kommer att behöva fundera på saker som ”könsneutrala barnkläder”.

Kommentera

