IDAHOT – international day against homophobia and transphobia

Vet inte hur det är med er, men jag har hemskt svårt för homofober. Och nu menar jag verkligen hemskt svårt. Nu kan ni hur mycket ni än vill komma med något om att jag borde vara the bigger person och acceptera deras åsikter eftersom alla har rätt till sina åsikter och att jag annars bara går ner till samma låga nivå och yada yada, men det biter knappast. För låt mig ställa det på det här viset:

En homofob hatar homon (ja det handlar oftast om hat, inte en rädsla), och vad ni menar är att jag om jag hatar* homofoben är nere på samma nivå som denne? Fast.. vänta nu. En homosexuell (eller bisexuell eller queer eller whatever) kan inte bara ändra den delen hos sig själv, det är vem personen är, och det skadar ingen. Homofobens attityd däremot, den kan skada folk, riktigt ordentligt faktiskt. Och den kan förändras. Vilket den borde. Att ha något emot en person på grund av hens läggning och att ha något emot en person på grund av hens attityd mot andra personer (eller en själv), det är två väldigt olika saker. Att hata någon som hatar kan aldrig vara lika illa som att bara hata.

* Vilket jag inte gör. Jag hatar inte.

Kommentera

