att leva i verkligheten via nätet

Många av er har säkert sett det fem minuter långa Youtube-klippet ”Look Up” av Gary Turk. Det har i skrivande stund över 27 miljoner visningar och nästan 13 000 kommentarer. Ni som inte har sett det hittar det här.

Budskapet i klippet, som beskrivs som ”a lesson taught to us through a love story”, är att vi ska ta en paus från våra smartphones och datorer, logga ut från Facebook och andra sociala medier där vi ”tror” att vi umgås med människor, och istället gå ut i världen. Leva livet ”på riktigt” och inte via teknologin. Uppleva ”verkligheten” och dela den med vänner som står vid vår sida, istället för att dela upplevelsen som ett foto på Instagram. Att vi ska leva och ta in dagen, istället för att slösa den begränsade tid vi har framför en skärm och ”tro” att vi umgås med våra vänner.

Alltså, han framför en väldigt bra tanke i klippet. Många av oss kanske skulle må bättre av att leva mer nedkopplade från nätet. Många av oss skulle må bra av att sluta se världen genom en kameralins och ett retro-filter. Vissa av oss skulle säkert också hitta en helt ny livsgnista och mening med våra liv om vi skulle våga logga ut och gå offline. Så budskapet i sig är bra. För dem som kan. Det är nämligen ett faktum att alla inte har samma möjligheter att bara gå ut och möta världen med öppna armar.

Alla kan inte stänga av sina teknologiska grunkor och utan problem gå utanför dörren och träffa nya människor, eller ens umgås med de som redan är bekanta. För människor med psykiska problem som till exempel depression, ångestsjukdomar, paniksyndrom eller social fobi kan det att ta sig utanför dörren och prata med en annan människa öga mot öga vara något av en omöjlighet. Det som för en person utan psykiska problem är något man gör med glädje, som att gå på café med en bekant, kan för en person som lider av till exempel social fobi kräva timmar eller dagar av mental förberedelse, innebära kraftig ångest, eventuellt trigga en panikattack, och i slutändan på grund av allt detta kanske inte ens komma så långt att det faktiskt blir av.

För människor som av olika anledningar inte klarar av att vara ute i ”verkligheten” och interagera med andra människor öga mot öga, kan kommunikation via en dator eller annan teknisk pryl vara räddningen. Teknologin ger människor med svåra psykiska problem en möjlighet att delta i det vardagliga livet, hålla kontakten med människor och hålla sig uppdaterade om vad som händer runtom dem, utan att för den skull tvinga dem att gå ut och möta världen och all den ångest det innebär. Den teknologi Turk ber oss att stänga av och lämna hemma kan de facto vara en otroligt viktig livlina för människor som mår dåligt, en livlina utan vilken de kanske helt skulle tappa kontakten till omvärlden och i värsta fall inte ens se dagsljuset igen.

4 reaktioner till “att leva i verkligheten via nätet

  1. Jag ogillar den här tanken om att allt som sker på internet är ett totalt slöseri med tid. Jag skulle snarare säga att det finns så mycket som jag lärt mig, sett och upplevt genom att sitta vid datorn, som jag hade missat annars.
    Den här videon utgår ju ifrån att man är frisk, social och har lätt för att umgås med andra människor. I situationer där jag känner mig säker (t.ex. bland familj eller nära vänner) tycker jag också att det är superirriterande när folk sitter med sina telefoner. Jag vill ju prata! Jag vill se den andra personen i ögonen, och jag vill uppleva det som finns runtom mig. Men genast om jag känner mig osäker känns det tryggt att istället leva via en skärm.
    Sen kan vi ju förstås alltid diskutera huruvida internet gör oss mer osociala och rädda för människor! Kanske kan det ibland vara bra att utmana sig själv och försöka träffa människor öga mot öga oftare, trots att det är lite läskigt.

    1. jag är helt med dig i ditt ogillande av tanken om att allt som försiggår på nätet bara är slöseri med tid. kan inte ens tänka mig hur onyanserad min världsbild skulle vara om jag aldrig skulle ha surfat ut i cyberspace..
      det kan, och borde, absolut diskuteras huruvida internet gör oss mer osociala och människoskygga, men jag tror inte att man gör det bäst genom att, som i videon, helt kallt utgå från att samma sak gäller alla (precis som att man inte heller kan göra det gällande nästan vad som helst annat).

Kommentera

