”grattis till babyn!”

En bekant har nyligen fått barn och återigen reagerade jag på något som flera gånger tidigare gjort mig irriterad. Nämligen det att personens vänner och bekanta fyller hens Facebook-vägg med lyckönskningar redan innan hen själv gjort någon uppdatering om tillskottet i familjen.

Så läs nu noga, alla som känner sig träffade: Jag förstår att ni vill säga grattis, jag förstår att ni vill uppmärksamma födelsen av en ny familjemedlem hos någon ni känner, jag förstår att ni vill vara en god vän eller bekant (lika god som alla andra som redan sagt grattis…) och jag förstår att ni kanske inte ser något problem i att skriva lyckönskningarna helt offentligt så att alla personens vänner (och dina?) kan läsa det.

Vad ni inte riktigt verkar inse är att personen ifråga kanske själv vill vara den som gör nyheten offentlig, hen kanske vill bestämma när och hur hen meddelar sina andra Facebook-vänner om tillökningen, hen kanske vill berätta åt närmare vänner per telefon istället för att de ska behöva läsa det på Facebook, hen kanske inte ens vill att alla ska veta. Och allt det här förstör ni när ni skriver ”grattis till babyn!” på personens vägg innan hen valt att meddela om det. Så snälla, ha förståndet att skicka ett privat meddelande med era lyckönskningar nästa gång istället.

3 reaktioner till “”grattis till babyn!”

  1. Bara nyss såg jag på en väns fb sida hur hon först av alla innan hon skrivit om det själv grattades av en familjemedlem med orden -Grattis här också!! Men hallå, har du redan ringt/sms-at mååååste du så nödvändigtvis få vara den som outar födseln att du skriver så. Det verkar finnas nån prestige i att visa att man vetat först av alla liksom..!
    Men sen kan man ju ta lite ansvar själv om man så vill, som jag inför vårt nästa barns födelse, och ändra sina inställningar så bara du själv ser det som skrivs i din logg. Denna gång vill jag själv sprida ordet! (om mina familjemedlemmar sen i sin tur skriver på sina egna sidor att de blivit mor/farföräldrar mostrar whatever så får dom väl göra det då. Men lite kontroll har jag ju iallafall!)

    1. det är sant att man kan ändra inställningarna så att det bara är man själv som ser det folk skriver på ens vägg, men jag undrar hur många det är som faktiskt vet om att det är möjligt att göra så?

      1. Ignorantia juris non excusat.
        Jag anser nog att den principen gäller även här; är man aktiv på sociala medier och vill begränsa information bör man nog se till att ta reda på hur man gör det.

        Vill man inte att informationen skall spridas då man går ut med det till de närmaste måste man väl då också lägga till att de inte får föra det vidare (varför förstår jag inte riktigt), vilket då också utesluter sociala medier.

Kommentera

