vilken färg är ”hudfärg”?

färg

4 reaktioner till “vilken färg är ”hudfärg”?

  1. Åh det här var en sån ögonöppnare för mig för ett par år sen. Jag kommer från en liten by i Österbotten där precis varenda en var vit. Att ”hudfärg” kunde betyda något mer än beige hade aldrig tidigare slagit mig (även om jag såklart har vetat att det finns människor med andra hudfärger). Så många gånger som jag, när jag var liten, ritade och behövde en ”hudfärgad” penna. Väldigt tydligt exempel på vithetsnormen, och tyvärr tror jag att barn (och vuxna för den delen) fortfarande letar efter hudfärgade pennor utan att nånsin bli rättade eller få just den frågan du ställer.

  2. Det har jag frågat mig snart i ett års tid, Jag går på fria konstskolan och just hudfärg blir jag inte klok på. Allt från lila, grönt, gult, rosa, brunt,svart har jag målat med väldigt varierande resultat.
    Åtminstone finns det mer en bara en hudfärg :)

    1. det finns absolut mer än bara en hudfärg! tyvärr är det ju så att när man pratar om färger med just termen ”hudfärg” implicerar man ofta att det bara finns en enda: den beige nyans som är vanligast här i nordeuropa och också är ”idealet” i vithetsnormen.

Kommentera

