det stora menskopps-inlägget

Hej du menstruerande människa, här kommer ett inlägg skrivet för dig. Har du hört om menskoppen? Det hoppas jag du har gjort. Om inte, kan du stilla din nyfikenhet genom att fortsätta läsa.

Menskoppen är ett billigt, miljö- och slemhinnevänligt alternativ till de engångsmensskydd som säljs för dyra pengar i butiken. Den ser ut som en liten äggkopp, är gjord i silikon (eller annat gummiaktigt material), samlar upp 15-30 milliliter blod (beroende på modell) innan den behöver tömas och kan återanvändas i upp till tio år.

menskopp

Menskoppen är alltså en liten silikonbägare i storlek med ett litet shotglas och samlar upp blodet, för att sedan kunna tömas och användas igen. Den fungerar så att man viker ihop den, sticker in den i fittan, vrider lite så att den vecklas ut och bildar ett vakuum för att blodet inte ska rinna förbi. När man haft den inne i önskad tid (det rekommenderas att man tömmer den senast var tolfte timme) sticker man in ett finger vid sidan av koppen för att få bort vakuumet och drar sedan ut den (att försöka dra ut koppen utan att släppa vakuumet kan vara en mindre behaglig upplevelse). Blodet häller man ut och koppen sköljs i vatten eller torkas av med ett papper, för att sedan läggas in igen. Samma procedur upprepas tills mensperioden är slut, efter vilken det rekommenderas att man kokar koppen och sedan förvarar den luftigt tills den ska användas igen.

En menskopp kan man (här i Finland åtminstone) köpa på helt vanliga apotek eller i olika ekobutiker, som till exempel Ruohonjuuri eller Ekosoppi. Ifall man hellre gör sina inköp via nätet finns självklart också en uppsjö olika webbutiker till förfogande. På marknaden idag finns en rad olika märken (bland annat Lunette, LadyCup, Mooncup och Divacup) och de flesta märken har två eller fler olika storlekar. Vilken modell och storlek som passar en bäst beror på ens ålder, om man fött barn eller inte, samt hur kraftiga blödningar man har (självklart spelar också ens fitt-anatomi roll). Priset för en menskopp ligger omkring 20-30 euro beroende på vilket märke man vill ha.

Fördelarna med menskoppen är många. Som jag redan nämnt är den ett väldigt förmånligt alternativ och eftersom man använder samma kopp i många år är den betydligt snällare åt miljön än engångsskydd (enligt smasteg.nu använder en person ungefär 2600 tamponger under samma tidsperiod en menskopp håller). Eftersom menskoppen fångar upp blodet istället för att suga upp det, torkar den inte ut slemhinnorna. Utöver det är koppen lätt att ta med sig och bekväm att använda; man kan ha den både på natten och när man simmar. Sist men inte minst är det enklare att hålla koll på sin mens och upptäcka förändringar när man samlar upp blodet istället för att suga upp det.

Nackdelar då? I början kan det ta ett tag innan man lär sig knixen med att sätta in koppen och få den ordentligt på plats (för vissa är den bättre nära öppningen, för andra längre in), men när man väl lärt sig brukar det gå ganska smidigt. Om man har otur kan ens mensvärk bli mer smärtsam när man använder menskopp (detsamma gäller för andra invändiga skydd), vilket kan vara problematiskt om man redan innan har kraftiga smärtor.

Viktigt att nämna är att personer som haft TSS (den så kallade tampongsjukan) inte bör använda menskopp och ifall man har öppna sår eller skador i fittan ska man också undvika att använda koppen. Och tyvärr är det ju faktiskt så att vissa inte alls kan använda menskopp rent fysiskt på grund av till exempel förlossningsskador eller andra fittproblem.

Är det ännu någonting du undrar, fråga gärna!

PS. Nej, det är inte äckligare att röra i sitt eget mensblod än att ha blodiga engångsskydd som ruttnar i skräpkorgen.

14 reaktioner till “det stora menskopps-inlägget

  1. Jag säger som ungefär alla andra som provat menskopp att det är det bästa jag har gjort. Jag lärde känna min kropp jättemycket. Jag hade lite problem med att få i och främst ur den, vilket gjorde att jag mer eller mindre tvingades lära mig slappna av i musklerna och även känna efter hur anatomin faktiskt ser ut. Och så har jag fått ett mer avslappnat förhållande till mensen. Den är inte längre så äcklig, att få blod på fingrarna är liksom ingenting.
    Det som jag upplever som negativt är väl dock att det ibland gör ont, speciellt om den hamnar så att ”piggen” börja trycka emot nånstans. Sen är det ibland lite omständigt att byta den (speciellt om den är full och det spiller, och man tvingas ta av sig sina kläder osv..), där går det ofta mycket snabbare för mig med bindor. Men jag rekommenderar den absolut till alla!

    1. kan helt instämma i att börja använda menskopp är något av det bästa jag gjort!

      de första gångerna jag provade menskoppen hade jag också problem med att piggen ibland hamnade så att det gjorde ont. efter lite testande konstaterade jag att koppen för mig passar bäst att ha ganska nära öppning och då är det bäst att klippa bort piggen helt eller nästan helt, vilket jag också gjorde (har kvar ungefär 5mm så att jag lätt ska kunna känna att koppen hamnar rakt) och efter det har den (av obvious reasons) inte varit något problem. även om man har koppen längre in kan det vara en idé att klippa av piggen, iallafall om det känns som att den är i vägen eller gör ont. man måste bara krysta lite mer för att få tag i koppen när man ska tömma den än när man har en längre pigg :)

  2. Jag har så länge funderat på att skaffa en menskopp men har aldrig känt mig riktigt sporrad innan jag läste det här. Fasiken så bra det låter! Har inte tidigare orkat läsa på om hur de egentligen funkar (har t.ex. inte fattat att det bildas ett vakuum — det mejkar sens nu!) men här fick en ju det mycket fint och tydligt serverat! Superduper, tack!

  3. Heja heja! Menskopp rules så jäkla mycket. Har inte ens skänkt en tanke åt bindor eller tamponger på flera år och det är så jäkla SKÖNT att slippa inhandlandet av dessa fanstyg! Det enda bökiga är nu att den läcker lite de första dagarna, men ett trosskydd är ju lösningen på den saken.

    1. och man har inte heller problemet att man glömt att köpa mensskydd och sedan sitter där och svär när blodet rinner! (visserligen finns ju problemet att glömma menskoppen när man t.ex. åker på resa..)
      har du sett till att de små hålen är öppna och inte igentäppta? lärde mig nämligen helt nyligen att igentäppta hål kan göra så att koppen läcker lite, fast den annars sitter som den ska. men ja, om det bara är hemskt lite och fixas med ett trosskydd är ju ingen större skada skedd :) tänkte skriva ett inlägg om läckage här inom kort också, eftersom det av reaktioner att döma verkar vara frågan med stort F ^^

  4. ”…ifall man har öppna sår eller skador i fittan ska man också undvika att använda koppen. …”

    Jag har ett minne av att en dåvarande flickvän kom tillbaka från gynekologen och berättade att denna rätt snabbt kunde konstatera att hon haft ”väldigt mycket sex”, vilket stämde. Tydligen hade vi då varit lite väl flitiga vilket resulterat i just små ”slitskador”.
    Så jag antar då att det möjligen kan sätta käppar i hjulen om man har ett väldigt aktivt sexliv :P

    1. om man har så aktivt eller vilt sexliv att man får slitskador/sår kan jag gissa att det antagligen nog kan sätta lite käppar i hjulen för användandet av menskopp (och tampong), ja. och isåfall handlar det väl mest bara om prioriteringar sen i slutändan.. :P

Kommentera

