första april

För den som har missat är det första april idag och Svenska Yle har bland annat kört med ett skämt om en ”omfattande hen-reform”. Artikeln handlar om hur redaktörerna uppmanats använda hen istället för hon eller han, att mikrofonfilter som neutraliserar programledarnas röster ska installeras och att vissa programnamn kommer att ändras för att bli mer könsneutrala. Alltså jag fattar grejen med att försöka göra sig lite roliga på hen-motståndarnas bekostnad, men tycker inte att det här skämtet är varken smakligt eller lyckat.

Istället för att visa på hur absurt det kraftiga motståndet mot ett ord som hen är, vågar jag nästan påstå att man har spelat hen-motståndarna rakt i händerna. Genom att klumpa ihop hen med tanken om total könsneutralitet (vilket många på allvar tror att det handlar om) till ett första april-skämt, har man i samma andetag förlöjligat hela debatten och avfärdat den som ett skämt, oberoende vilken åsikt man har om den egentligen.

Någon annan som skämtat om genus är Kamratposten, som har en nyhet om att de framöver kommer att ha separata flick- och pojktidningar. Skämtet är gjort med en tydlig glimt i ögat, men jag kände ett litet obehag i magen över att tänka på hur det här kommer tas av barnen, som ju faktiskt är de tänkta mottagarna av den här texten. När jag läste kommentarerna på blogginlägget om nyheten kände jag mig dock lite lugnare; kidsen verkar intelligenta.

3 reaktioner till “första april

  1. Ja, så tröttsamt att det här alltid avfärdas som ett skämt. Om det inte är yles första april-artikel så är det “Hen betyder ju höna höhöhö”. Jag har förståelse för att man tycker att det kan vara obekvämt att börja använda ett nytt ord, men jag tycker att det är väldigt respektlöst att förlöjliga ett pronomen som många ser som sin identitet.
    Tycker f.ö. att yle kom med en rätt bra idé. Det hade varit väldigt intressant att studera hur människor uppfattar deras sändningar beroende på om det är män eller kvinnor som pratar, och ifall detta hade ändrats i en könsneutral sändning. Jag tycker absolut inte att det är något att skämta om!

    1. absolut. läste en diskussion med skribenten av det här april-skämtet där hen poängterade att deras egentliga mening var att driva med hen-motståndarna, men ja, det misslyckades ju så att säga.
      och idén om att neutralisera rösterna i radiosändningarna håller jag helt med dig om att skulle kunna vara ganska fiffigt!

Kommentera

