”it’s a girl”

Jag har spenderat Minna Canth-dagen/jämställdhetsdagen med feber och dokumentären ”It’s a girl” om femicide (systematisk utplåning av kvinnor). Se den. 

2 reaktioner till “”it’s a girl”

  1. Jag såg den och tyckte att den var väldigt intressant och givande.
    Samtidigt störde jag mig lite på att man verkade måla upp vissa länder (främst Indien och Kina då) som väldigt patriarkala och dåliga länder, medan ”vi” är har det så bra och är så jämställda ”här”. Jag hade gärna sett nån slags förankring till ”jämställda” västerländska samhällen där man trots allt kan se att det finns patriarkala strukturer kvar, även om det kanske inte ser lika extremt ut.

Kommentera

